Kalendarium

25-27.04.2023 · LogiMat, Stuttgart

04-10.05.2023 · InterPack, Düsseldorf

23-26.05.2023 · Fespa, Monachium

05-07.09.2023 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

11-14.09.2023 · Labelexpo, Bruksela

Biznesowa dojrzałość, czyli finansowanie maszyn


Która forma finansowania jest najlepsza? Kredyt, leasing, a może fundusze europejskie? Z pewnością każdy przedsiębiorca chcący założyć firmę poligraficzną, unowocześnić park maszynowy czy rozszerzyć swoją działalność zadawał sobie to pytanie. Zastanówmy się więc, w jaki sposób zaplanować wydatki i optymalnie sfinansować zakup nowoczesnego sprzętu.

 

Tekst: Marcin Balicki

 

Echa globalnego kryzysu wciąż dotykają polskie firmy. Większość z nich rozważnie planuje wszelkie wydatki. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw poligraficznych chcących zainwestować w nowe maszyny – często są one bardzo kosztowne, ceny niektórych z nich sięgają nawet kilku milionów złotych.

Oczywiście wciąż popularnym narzędziem finansowania jest kredyt bankowy. Jednak od czasu wybuchu kryzysu finansowego banki podchodzą do kredytowania poszczególnych branż nieco bardziej asekuracyjnie. Ponadto, mimo najniższych w historii stóp procentowych, koszty kredytów wciąż mogą być zbyt wysokie dla wielu przedsiębiorstw planujących ekspansję. Z kolei fundusze unijne, mimo wielu istotnych zalet, nakładają również na spółkę obowiązek przedstawienia bardzo wielu załączników, dokumentów i formularzy, co znacznie komplikuje pozyskanie kapitału oraz wydłuża i tak skomplikowaną procedurę oceny wniosków.

Optymalnym wyborem dla przedsiębiorstwa poligraficznego może być leasing. To właśnie ta forma finansowania staje się w Polsce coraz popularniejsza, co potwierdzają wyniki branży leasingowej za pierwszy kwartał 2014 roku. Według Związku Polskiego Leasingu przyniósł on rekordową sprzedaż (w przypadku leasingu urządzeń dla branży poligraficznej odnotowano prawie 12-proc. wzrost*).

Podstawową zaletą leasingu jest brak konieczności inwestowania własnych środków. Dzięki temu firma oszczędza już na starcie, a jej odświeżony park maszynowy pozwala na oferowanie usług o wiele większej liczbie klientów. W ten sposób sprzęt pozyskany od leasingodawcy zaczyna po prostu sam na siebie zarabiać. Leasing przynosi także wymierne korzyści podatkowe, zależnie od wyboru konkretnej jego formy. Kwestia dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest główną różnicą między leasingiem finansowym a operacyjnym. Jeśli leasingobiorca chce samodzielnie podatkowo amortyzować przedmiot leasingu, najlepszym możliwym wyborem wydaje się być leasing finansowy. Wtedy jednak konieczne będzie rozliczenie podatku VAT w całości wraz z pierwszą ratą leasingową. Jeżeli firma zdecyduje się na leasing operacyjny, będzie płaciła VAT w ratach miesięcznych, ale za to cała rata leasingowa będzie przez przedsiębiorcę zaliczana do kosztów uzyskania przychodów.

Co ważne, wielu przedsiębiorców zauważa starania firm leasingowych, które nieustannie poszerzają swoje umiejętności, aby służyć klientom ekspercką wiedzą. Pomoc fachowca może okazać się szczególnie przydatna podczas przeprowadzania wieloetapowych czy międzynarodowych procesów inwestycyjnych. Podczas realizacji takich projektów leasingodawca nie tylko zapewnia przedsiębiorstwu finansowanie, ale również czuwa nad poprawną i bezpieczną konstrukcją umowy dostawy czy zabezpieczeniem warunków gwarancji i serwisowania sprzętu.

Uproszczona procedura akceptacji, minimalne wymogi formalne, krótszy okres decyzyjny i czas uruchamiania finansowania – te oraz wcześniej wymienione zalety sprawiają, że popularność leasingu wśród spółek poligraficznych stale wzrasta. Co ciekawe, informacje zebrane przez Konfederację Lewiatan wskazują, iż spółki korzystające z leasingu są w stosunku do firm z niego niekorzystających bardziej dojrzałe biznesowo. Są nastawione na rozwój przez inwestycje, w tym inwestycje w innowacje, ekspansję zewnętrzną, budowanie wizerunku wiarygodnej firmy oraz nowoczesnych kanałów dystrybucji, a także mają bardziej zaawansowane modele biznesowe**. Wydaje się więc, że polskie przedsiębiorstwa nieodwołalnie wiążą rozwój i rozszerzenie działalności z leasingiem.

 

* Na podstawie danych ZPL

** http://www.leasing.org.pl/pl/aktualnosci/2014/konferencja-prasowa-wyniki-statystyczne-zpl-za-2013-r

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

W trybie kryzysowym...

Drodzy Czytelnicy... Czy coś zauważyliście? Tak, przechodzimy od jednego kryzysu do kolejnego... dwa lata temu covid miał Świat całkowicie pod kontrolą, teraz tematem numer jeden jest inwazja wojsk rosyjskich na Ukrainę. Głęboko nieludzki akt próby przejęcia władzy, którego konsekwencje Europa odczuwać będzie przez bardzo długi czas. Stawiane są znów stare mury... a do tego znowu stare lęki. I jak to często bywa, ludność cywilna cierpi… na Ukrainie z powodu skutków ataków, a w Rosji z powodu sankcji. Ubogich zawsze dosięga najbardziej... I niestety, jak widzieliśmy, może się to zdarzyć bardzo szybko.

Reklama

Ankieta

Czy wojna na Ukrainie ma wpływ na działalność Twojej firmy?

Tak, ma zdecydowany wpływ
Tak, ma umiarkowany wpływ
Trudno stwierdzić
Nie, nie ma wpływu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty