Kalendarium

11-13.01.2022 · Viscom, Duesseldorf

16-18.02.2022 · Rema Days, Nadarzyn

15-17.03.2022 · InPrint, Monachium

26-29.04.2022 · Labelexpo, Bruksela

31.05.-03.06.2022 · FESPA, Berlin

Pogorszenie sytuacji w 90% firm poligraficznych w Polsce!

Niezależnie od faktu rozmiaru rzekomej „pandemii”, ilości osób zakażonych lub tych faktycznie chorych, decyzje rządu polskiego o zamknięciu gospodarki praktycznie z dnia na dzień okazały się być dramatyczne w skutkach dla niemal całej gospodarki. Najbardziej ucierpiały takie branże jak turystyczna, gastronomiczna, eventowa ale wszystkie inne odczuły skutki równie dotkliwie w tym poligrafia. Wynika to nie tylko z rozmów z przedstawicielami poszczególnych firm ale również z wyników ankiety, którą przygotował dr hab. Inż. Prof. UW Wiesławem Cetera z katedry Technologii Informacyjnych Mediów Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW. Przeprowadził on bowiem ankietę wśród 191 podmiotów poligraficznych, z której wynika iż aż około 90 procent (!) firm odnotowało pogorszenie sytuacji w prowadzonym przedsiębiorstwie oraz spadek popytu. Aż 56 procent przedsiębiorstw uznaje swoją sytuacje gospodarczą jako złą. Około 47 procent firm odnotowało straty w sprzedaży w porównaniu do okresu przed pandemią o ponad 50 procent, u 12 procent sprzedaż spadła o 41-50 procent, a 17 procent odnotowało spadek na poziomie 21-40 procent. Według analizy, u jedynie 4 procent wykorzystywane są pełne moce produkcyjne (na które składają się pracownicy, wyposażenie, środki  transportu, maszyny itp.), u 2 procent wykorzystywanych jest 90 procent mocy, 80 procent mocy u 5 procent przedsiębiorstw, następnie analogicznie do spadku wykorzystywanych mocy 3, 7, 13, 14, 20, 14, i 14 procent. W zakresie wykorzystywanych technologii i usług, około 35 procent ankietowanych zakłada zwiększenie wykorzystywania druku cyfrowego. Jeśli chodzi o druk offsetowy, zmniejszenie użytkowania tej technologii nastąpi u 41 procent ankietowanych, a 30 procent deklaruje zmniejszenie oferowanych usług introligatorskich.

Jeśli chodzi o zmiany w zatrudnieniu, według badań 67 procent przedsiębiorstw pozostało w tym zakresie bez zmian, u 31 procent zatrudnienie spadło, a u 1 procenta wzrosło. Ponad 43 procent ankietowanych uważa, że zatrudnienie w ich przedsiębiorstwie spadnie w okresie najbliższego roku, 49 oczekuje, że zostanie ono bez zmian.

W zakresie finansów, 74 procent przedsiębiorstw odnotowało pogarszającą się sytuację finansową, u 19 procent pozostaje ona bez zmian, a u 5 procent sytuacja polepszyła się. Jeśli chodzi o opóźnienie w płatnościach za wykonywane usługi, zarówno brak opóźnień jak i ich zmniejszenie zauważyło 3 procent firm, 32 procent nie zauważyło zmian, natomiast u 61 procent opóźnienia te zwiększyły się. Bieżące ceny usług spadają u 39 procent, a u 52 procent pozostają bez zmian. W okresie następnych 3 lat, 53 procent ankietowanych nie planuje żadnych inwestycji, a około 63 procent nie planuje zakupu nowych maszyn i urządzeń.

Warto dodać iż przeprowadzone badanie zostało na grupie 191 podmiotów, z których ponad 70 procent ankietowanych istnieje na rynku od ponad 15 lat, 20 procent funkcjonuje w branży od 8 do 15 lat. Około 48 procent badanych zatrudnia mniej niż 10 pracowników, 34 procent zatrudnia od 10 do 49 pracowników, 14 procent to przedsiębiorstwa z liczbą pracowników od 50 do 249. W 2019 roku ponad 74 procent badanych firm osiągnęło do 10 milionów złotych rocznych przychodów, 12 procent od 11 do 25 milionów, 4 procent od 26 do 50 milionów, pozostałe osiągnęły ponad 50 milionów rocznych przychodów.

 

Szczegółowe wnioski z przeprowadzonej ankiety w formie raportu zostaną wkrótce opublikowane.

 

Źródło: Wyniki badań ankietowych przeprowadzonych przez dr hab. Inż. Prof. UW Wiesławem Ceterę z katedry Technologii Informacyjnych Mediów Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Podcinanie gałęzi na której się siedzi

Ostatnie podwyżki cen papieru, od 100 do 150 euro za tonę, spowodowane wzrostem cen energii, doprowadziły do przebrania się miarki. Zwłaszcza, że podwyżki te dotyczą również już istniejących umów. Obecne wzrosty cen, przyćmiewają wszystkie dotychczas znane podwyżki. Uderza nie tylko wysokość podwyżki ale również czas jej wejścia w życie.

Irytujące jest również to, że wzrost cen dotyka nie tylko towarów już zamówionych lub już wyprodukowanych ale dotyczy również istniejących kontraktów.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty