Adres strony:  http://printernet.pl/pg/pl/content/biznes/wysoka_cena_strajku.html

Wysoka cena strajku

UPM przewiduje, że ceny sprzedaży i koszty zmienne wzrosną w pierwszej połowie 2022 roku w większości obszarów działalności firmy.

© UPM

Firma UPM oszacowała skutki finansowe długotrwałego strajku w swoich fabrykach w Finlandii, który został ostatecznie zakończony 22 kwietnia. Wraz z ogłoszeniem wyników za I kwartał, obejmujących okres trzech miesięcy do 31 marca, fiński producent ujawnił, że strajk może kosztować firmę nawet 220 mln euro. Grupa podała również, że poziom kosztów stałych w porównaniu z IV kwartałem 2021 roku był niższy o 103 mln euro ze względu na przyczyny sezonowe, prace konserwacyjne w celulozowni Kymi oraz strajk, który trwał od 1 stycznia do 22 kwietnia. Łączna sprzedaż w I kwartale wzrosła o 12% rok do roku i wyniosła 2,5 mld euro. Sprzedaż we wszystkich jednostkach biznesowych UPM Fibres wzrosła dzięki wyższym cenom sprzedaży. Ilość papieru dostarczonego przez UPM Communication Papers spadła o 283 tys. ton, czyli o 20,3%, w porównaniu z I kwartałem 2021 roku i wyniosła nieco ponad 1,1 mln ton, natomiast sprzedaż wzrosła o prawie 23% do nieco ponad 1 mld euro, a wartość EBITDA wzrosła ponad dwukrotnie, z 47 mln euro do 106 mln euro. Marża operacyjna grupy wzrosła ponad trzykrotnie, do 8,6% w porównaniu z rokiem 2021 (2,8%). Firma podała także, że popyt na papiery graficzne w Europie w pierwszym kwartale spadł o 2% w porównaniu z rokiem ubiegłym, z kolei popyt na papier czasopismowy spadł o 7%, na papier gazetowy wzrósł o 2%, a na papiery wysokogatunkowe spadł o 1%. W UPM Raflatac, oddziale zajmującym się produkcją samoprzylepnych materiałów etykietowych, pomimo strajku sprzedaż w ujęciu rocznym wzrosła z 391 mln euro do 451 mln euro, ale marża operacyjna zmniejszyła się o ponad połowę, z 15,9% do 7,4%. Firma nie podała informacji na temat wolumenu dostaw papieru etykietowego. W UPM Specialty Papers, która zajmuje się produkcją materiałów podkładowych do etykiet, opakowań, papieru biurowego i drukarskiego, sprzedaż wzrosła z 355 mln euro do 377 mln euro w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dostawy papieru zmniejszyły się o 63 tys. ton i wyniosły 371 tys. ton. Sprzedaż UPM Plywood wzrosła ze 112 mln euro do 164 mln euro, ale oddział odnotował stratę operacyjną w wysokości 20 mln euro, głównie w związku z inwazją Rosji na Ukrainę. Dział UPM Fibres, obejmujący UPM Pulp i UPM Timber, odnotował spadek sprzedaży o 28% do 404 mln euro. Dostawy celulozy spadły z 952 tys. ton do 461 tys. ton. Dwie trzecie produkcji celulozy zostało wstrzymane z powodu strajku.

« poprzedni   |   następny » « wróć