Kalendarium

18-21.05.2017 · Targi Książki

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe

25-28.09.2017 · Pakfood

10-12.10.2017 · World Publishing Expo

18-20.11.2017 · Viscom Düsseldorf

W rytmie nano. Druk cyfrowy na drupie.

Data publikacji: lipiec 2012

Prezentowane na drupie propozycje w zakresie druku cyfrowego zrobiły na dowiedzających olbrzymie wrażenie. Sensacyjne rozwiązania, które pokazano na międzynarodowej wystawie zapewne nie pozostaną bez wpływu na rozwój całej branży poligraficznej. Niewykluczone, że do drupy 2016 spowodują one radykalne zmiany w sektorze druku cyfrowego.

 
Tekst: Kurt K. Wolf
 

System cyfrowy Landa W50 drukuje w czterech kolorach, z prędkością 200 m/min, na wstędze o szerokości do 56 cm.

Co takiego wydarzyło się w Düsseldorfie? Zapowiedzi, które wielu odwiedzających odebrało jako zagrożenie, można podsumować w kilku punktach:

-        Nanotechnologia i jej wpływ na segment druku offsetowego;

-        Duża liczba nowych, wydajnych maszyn do cyfrowego druku zwojowego;

-        Nowe głowice inkjetowe osiągające niebywale wysoką rozdzielczość druku.

Technologia inkjetowa, która powstała przed dwudziestu laty i posłużyła do druku najniższych nakładów, może do czasu drupy 2016 zastąpić dzisiejsze akcydensowe maszyny offsetowe w produkcji o wolumenie do 10 tys. egzemplarzy lub nawet wyższym.

 
Nano-rewolucja
 

Maszyna cyfrowa KBA RotaJET 76 drukuje na roli o maksymalnej szerokości 78,1 cm. W druku dwustronnym urządzenie oferuje prędkość do 150 m/min oraz rozdzielczość 600 dpi. 

Benny Landa, twórca technologii druku nanograficznego, przedstawił swój pomysł jako „nowe rozwiązanie dla mainstreamowego offsetu”. Nanografia opiera się na czterech filarach: nano-tuszach, technologii druku, maszynach drukujących oraz partnerskich umowach związanych z budową i sprzedażą systemów inkjetowych przez producentów maszyn offsetowych.

Nano Ink to tusz zawierający cząsteczki pigmentu o wielkości zaledwie dziesięciu nanometrów, które odbijają więcej światła. Efektem tego jest wyższa jakość kolorów i szersza przestrzeń barwowa. W porównaniu z drukiem offsetowym czy „tradycyjnym” inkjetem, punkty drukowane w nanografii mają gładsze krawędzie, co skutkuje dużą ostrością obrazu.

W procesie druku nanograficznego Landa zastosował głowice inkjetowe piezo marki Kyocera, które pozwalają na osiągnięcie rozdzielczości 600 dpi. Jednakże jakość obiecywana przez Benny'ego Landę jest jeszcze poza naszym zasięgiem. Producent zapowiedział wprowadzenie pierwszych maszyn w wersji beta dopiero w drugiej połowie przyszłego roku. Do tego czasu Landa chce dopracować swoje rozwiązanie, redukując jego niedoskonałości.

Jeśli chodzi o same maszyny, Landa pokazał sześć modeli arkuszowych i rolowych. System doprowadzania papieru zaprojektowała firma Komori, natomiast przedsiębiorstwo Landa Corporation opracowało futurystyczny ekran dotykowy z interfejsem, który przedstawia proces druku i prezentuje w czasie rzeczywistym dokumentację produkcji.

Podczas spotkania z prasą Benny Landa nawiązał do swoich wcześniejszych doświadczeń przy tworzeniu technologii Indigo. Twórca nanografii wyjaśnił, że największym z ówczesnych błędów była chęć samodzielnego opracowania i wykorzystania nowej technologii. Tym razem, jak podkreślił, nie chce utrzymać monopolu na technologię, ale udostępnić ją na zasadzie licencji producentom maszyn offsetowych. Landa oferuje im również pomoc w tworzeniu i sprzedaży ich własnych maszyn nanograficznych. Trzech licencjobiorców już poznaliśmy – to firmy: manroland, Komori i Heidelberg.

Firma Komori, która opracowała system doprowadzania papieru dla maszyn Landy, wchodzi dzięki nanografii na rynek druku inkjetowego, co ma stanowić uzupełnienie jej działalności w sektorze offsetowym. Z kolei manroland chce wznowić swoją aktywność na rynku poligraficznym i udowodnić, że może się dalej rozwijać. Heidelberg będzie w dalszym ciągu koncentrował się na rozwoju swoich maszyn offsetowych klasy high-end i czekał, aż Benny Landa poradzi sobie z obecnymi wadami nowej technologii. Jest i wspólna korzyść dla wszystkich trzech licencjobiorców – liderów rynku offsetowego: szansa na wejście szturmem do sektora druku cyfrowego.

Komori, manroland i Heidelberg skorzystali z propozycji Landy, ale czwarta firma z czołówki producentów systemów offsetowych (druga na świecie pod względem wielkości) nie potrzebowała licencji na nanografię. KBA, bo o niej mowa, stworzyła własne rozwiązanie do druku cyfrowego – model RotaJet 76. Maszyna ta oferuje maksymalną szerokość zadruku 78,1 cm, czterokolorowy druk dwustronny, prędkość do 150 m/min i rozdzielczość natywną sięgającą 600 dpi. Seryjna produkcja tego urządzenia rozpocznie się już w 2013 roku.

 

Konkurencja dla offsetu?

 

System Jet Press W posiada czterokolorową wieżę drukującą, która zadrukowuje w palecie CMYK rolę o maksymalnej szerokości 54 cm.

Czy maszyny nanograficzne i system KBA RotaJet stanowią konkurencję dla druku offsetowego? Benny Landa wyraźnie powiedział, że nanografia nie ma ambicji wyparcia offsetu z rynku poligraficznego, ponieważ druk offsetowy staje się coraz bardziej opłacalny w produkcji wysokich nakładów i ten trend się utrzyma. Na jednym ze slajdów swojej drupowej prezentacji Benny Landa zaprezentował wykres, pokazujący, że elektrofotograficzny druk tonerowy staje się za drogi na poziomie kilku tysięcy arkuszy, a z kolei druk offsetowy jest nieopłacalny w przypadku krótkich serii. Lukę pomiędzy offsetem a drukiem cyfrowym ma wypełnić właśnie produkcja akcydensowa za pomocą maszyn nanograficznych. Zwłaszcza, jeśli nanografia będzie tańsza od offsetu i dzięki małemu zużyciu tuszu będzie w stanie zaoferować niższe koszty za stronę. To, w jakim stopniu maszyny nanograficzne przyjmą się na rynku, zależy od tego, czy dostawcy usług druku nadal będą inwestować w systemy produkcyjne jako „obiekty prestiżu”, czy też zaczną planować swoje zakupy, kierując się rzeczywistym stosunkiem ceny do jakości.

 
Cyfra w nowym wydaniu

Dziewiętnastu dostawców wysoko wydajnych maszyn cyfrowych pokazało na drupie swoje najnowsze rozwiązania. Wielu z nich ma już w swojej ofercie modele o różnej szerokości zadruku i w kilku klasach prędkości, zarówno arkuszowe, jak i rolowe, drukujące w technologii elektrofotograficznej czy inkjetowej. Na drupie można było również zaobserwować przejście od arkusza formatu B3 do B2 oraz od roli o szerokości 45 cm do 75 cm. W dalszej części artykułu prezentujemy nowe pozycje w ofercie wspomnianej dziewiętnastki. Nie uwzględniliśmy w tym zestawieniu cyfrowych maszyn wąsko wstęgowych, które z reguły służą do druku etykiet.

 

Canon Océ Digital Printing

 

Model KM1 drukuje w rozdzielczości 1200 x 1200 dpi, z prędkością 3300 ark./godz. jednostronnie lub 1650 ark./godz. w dupleksie. 

Seria maszyn do druku rolowego ColorStream obejmuje modele 3200, 3700 i 3900. Z kolei w rodzinie JetStream znajdziemy jedenaście modeli, które można konfigurować na różne sposoby. Nowością jest maszyna Océ InfiniStream, która drukuje opakowania w technologii tonerowej. Urządzenie to zadrukowuje rolę o szerokości 71 cm, osiągając prędkość 120 m/min, co odpowiada 7200 arkuszom B1 w ciągu godziny. Druk odbywa się przy pomocy wysoko wiskozowego płynnego toneru. Maszyna drukuje wyłącznie jednostronnie.

 
Delphax Technologies

Firma Delphax zaprezentowała na drupie maszynę pod nazwą Elan 500 – pierwszy system drukujący z technologią Memjet. Urządzenie drukuje w pięciu kolorach z prędkością 500 arkuszy A4 w ciągu godziny. Elan 500 zadrukowuje podłoża papierowe o gramaturze do 60 do 350 g/m2. Dzięki kropli o rozmiarze 1,2 pikolitra, urządzenie osiąga rozdzielczość 1600 x 800 dpi.

 
Founder

Na stoisku firmy Beijing Founder Electronics można było zobaczyć urządzenie Eagle Jet S5200, które zadrukowuje rolę o szerokości 47,4 cm. Maszyna drukuje monochromatycznie z rozdzielczością 600 x 600 dpi i prędkością 150 m/min. W trybie druku kolorowego system osiąga rozdzielczości 1200 x 1200 dpi i prędkość 75 m/min.

 
Fujifilm

Koncern Fujifilm przedstawił prototyp nowego urządzenia pod nazwą Jet Press W. System posiada czterokolorową wieżę drukującą, która zadrukowuje w palecie CMYK rolę o maksymalnej szerokości 54 cm. Maszyna oferuje prędkość 127 m/min i rozdzielczość do 600 x 480 dpi. Jet Press W trafi na rynek w 2013 roku. Na stoisku Fujifilm prezentowano również rynkową wersję maszyny arkuszowej Jet Press 720, której demo producent pokazał już na drupie 2008. Urządzenie to drukuje  z prędkością do 300 arkuszy B2 w ciągu godziny.

 
HP
 

Maszyna KIP C7800 drukuje w technologii elektrofotograficznej. Urządzenie zadrukowuje rolę o szerokości maksymalnie 90 cm, z rozdzielczością 1200 dpi. 

Kontynuacją rodziny maszyn cyfrowych HP Indigo są dwa nowe systemy, które służą do zwojowego druku opakowań elastycznych o maksymalnym formacie 73,6 x 110 cm. Urządzenia  HP T410 i HP T360 cechuje prędkość rzędu 240 m/min w trybie monochromatycznym i 180 m/min w trybie czterokolorowym.

 

Impika Inkjet Solutions

Nowością w portfolio firmy Impika jest jednowieżowy system drukujący iPrint Compact, który drukuje w czterech kolorach na roli o szerokości maksymalnie 47,4 cm. System wykorzystuje do zadruku wodne tusze pigmentowe w barwach CMYK. iPrint Compact pozwala na uzyskanie rozdzielczości druku 600 x 600 dpi. Prędkość pracy tego systemu sięga 127 m/min. Dwie wieże drukujące posiada z kolei model iPrint eVolution, który zadrukowuje wstęgę o tej samej szerokości, co iPrint Compact, ale z prędkością do 254 m/min. Dwuwieżowym systemem jest również model iPrint eXtreme. Zadrukowuje on wstęgę o szerokości 71,1 cm, osiągając prędkość maksymalnie 375 m/min. Trzy nowe modele Impika są już dostępne w sprzedaży.

 
KBA

Wspomniana już maszyna cyfrowa KBA RotaJET 76 drukuje na roli o maksymalnej szerokości 78,1 cm. W druku dwustronnym urządzenie oferuje prędkość do 150 m/min oraz rozdzielczość 600 dpi. Model ten będzie dostępny w przyszłym roku.

 
Kodak

Firma Kodak rozpoczęła sprzedaż urządzenia Kodak Prosper 1000, które jest przeznaczone do produkcji książek. Maszyna drukuje jedno- i dwustronnie z prędkością 200 m/min, co odpowiada 3600 arkuszom A4 w ciągu godziny. Drugi model z serii Kodak Prosper – 5000XL – oferuje tę samą prędkość w druku czterokolorowym. Bardziej produktywny jest system Kodak Prosper 6000XL, który trafi na rynek w drugim kwartale przyszłego roku. Kodak oferuje również trzy modele Kodak Versamark (VL2000, VL4000 i VL6000), które będą dostępne w różnych konfiguracjach. 

 

Komori i Konica Minolta

Japoński producent maszyn offsetowych ma swój udział także w rozwoju sektora cyfrowego. Firma  pracuje wspólnie z Konica Minolta nad cyfrową maszyną arkuszową pod nazwą Impremia IS 29. Współpraca obu firm zaowocowała już stworzeniem urządzenia KM1 – cyfrowego systemu arkuszowego w formacie B2. Model ten drukuje w rozdzielczości 1200 x 1200 dpi, z prędkością 3300 ark./godz. jednostronnie lub 1650 ark./godz. w dupleksie. KM1 wykorzystuje tusze UV. Póki co, maszyna może drukować w czterech kolorach, ale producenci zamierzają poszerzyć paletę do pięciu lub nawet sześciu barw.

 
KIP Deutschland

Firma KIP poszerzyła swój asortyment o nową maszynę do druku plakatów KIP C7800, która drukuje w technologii elektrofotograficznej. Urządzenie zadrukowuje rolę o szerokości maksymalnie 90 cm, z rozdzielczością 1200 dpi. Prędkość druku wynosi 390 m2/godz. w czerni i bieli oraz 325 m2/godz. w kolorze.

 
Landa Corporation

Spośród najnowszych maszyn nanograficznych firmy Landa Corporation na uwagę zasługuje system cyfrowy Landa W50 z doprowadzaniem rolowym. Urządzenie zostało pomyślane jako rozwiązanie do produkcji gazet. Drukuje ono w czterech kolorach, z prędkością 200 m/min, na wstędze o szerokości do 56 cm.

 
MGI

Francuski producent zaprezentował na drupie prototyp swojego najnowszego urządzenia pod nazwą Alphapress. Maszyna drukuje w formacie 52 x 74 cm, przy wykorzystaniu sześciu tuszy UV, z rozdzielczością 1200 x 1200 dpi i prędkością do 3000 ark./godz.

 
Miyakoshi Printing

System Miyakoshi 7000 Inkjet Printer oferuje druk o szerokości 50 cm w trybie z roli na rolę. Maszyna osiąga rozdzielczość 1200 x 1200 dpi w druku cztero- lub ośmiokolorowym. Posiada ona dwie wieże drukujące oraz funkcję druku w dupleksie. Prędkość urządzenia – w zależności od parametrów pracy – może sięgać 160, 200 lub nawet 320 m/min. W maszynie znajdują zastosowanie pigmentowe tusze wodne. Producent zaprezentował również Miyakoshi Digital Press 8000 – system, który drukuje w technologii elektrofotograficznej za pomocą płynnego tuszu. Wydruki mają rozdzielczość 1200 x 1200 dpi. W ciągu godziny maszyna jest w stanie zadrukować 10 tys. arkuszy formatu B2. Można w niej stosować podłoża o różnej gramaturze – od 64 do 360 g/m2. Obie nowości Miyakoshi Printing będą dostępne od przyszłego roku.

 
Ricoh Europe

Trzy modele Infoprint 5000 drukują w czterech różnych konfiguracjach z prędkością odpowiednio 64, 128 i 220 m/min, zarówno w jednym kolorze, jak i w czterech kolorach oraz czterech kolorach z dupleksem.

 
Screen

Na najbardziej wydajne maszyny marki Screen nie trzeba czekać – producent wprowadził je już do sprzedaży. Arkuszowy model Truepress JetSX jest od czasu swojej premiery na drupie 2008 stale ulepszany. Maszyna zadrukowuje arkusze o maksymalnym formacie 53 x 74 cm z rozdzielczością 1440 x 1440 dpi. W ciągu godziny urządzenie produkuje 1620 arkuszy (zadruk jednostronny) lub 810 arkuszy (zadruk dwustronny). Inny model Screen – Truepress Jet520 – jest dostępny na rynku już od sześciu lat i, podobnie jak Truepress JetSX, ciągle ulepszany. Maszyna posiada doprowadzanie rolowe i arkuszowe, zadrukowuje wstęgę o szerokości do 52 cm i arkusze w formacie A4.

 
Timson

System do produkcji książek Timson T-Print oparto na technologii druku Kodak Stream Inkjet. Urządzenie zadrukowuje rolę o szerokości do 132 cm z prędkością do 200 m/min, co odpowiada 240 tys. dwustronnie zadrukowanych arkuszy formatu A4. Taka wydajność czyni Timson T-Print najszybszym systemem do druku książek dostępnym na rynku.

 
Tokyo Kikai

Japońskie przedsiębiorstwo pokazało na drupie urządzenie TKS JetLeader 1500 do druku gazet. Maszyna posiada jedną wieżę drukującą i drukuje dwustronnie w czterech kolorach. Do zadruku można wykorzystać papier gazetowy w roli o szerokości 54,6 cm oraz tusze pigmentowe na bazie wodnej. System osiąga rozdzielczość 600 x 600 dpi i prędkość 150 m/min.

 
Xeikon International

Firma Xeikon pokazała, jak działa opracowana przez nią nowa technologia druku pod nazwą Trillium, będąca jeszcze w fazie beta. Prototyp maszyny opartej o Trillium to urządzenie elektrofotograficzne, które ma drukować zupełnie nowym rodzajem farby. Producent planuje wprowadzenie na rynek czterokolorowego systemu drukującego z obrazowaniem LED i rozdzielczością 1200 dpi. Maszyna ma oferować prędkość 120 m/min.

 
Xerox

Jeden z najnowszym systemów Xeroksa pokazano już w zeszłym roku w Lucernie. Mowa o rolowej maszynie CiPress 500, która drukuje bezwodnym tuszem wytworzonym z granulowanej żywicy. Urządzenie posiada dwie wieże drukujące, które pracują z prędkością 152 m lub 2050 kolorowych stron A4/min. Na drupie swoją premierę miał model klasy entry-level CiPress 325, którego prędkość wynosi 100 m/min.

 
Co nas czeka?

Jak pokazuje tegoroczna oferta takich firm, jak Xeikon, Miyakoshi, Océ czy KIP, druk inkjetowy nie ma rynkowego monopolu, a maszyny elektrofotograficzne także czeka duża popularność. Jedno jest pewne: druk analogowy nie jest już możliwy, a przyszłość należy do maszyn cyfrowych!

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Kodak stawia na inkjet

Kodak stawia na inkjet

Kodak podjął strategiczną decyzję pozostania w biznesie inkjetowym i niesprzedawania jednak tego działu. Decyzja zapadła po szczegółowej analizie modelu biznesowego w strukturach firmy i po rozmowach z potencjalnymi kupcami. „Biznes maszyn Prosper wzrósł o 40 procent dzięki sprzedaży materiałów eksploatacyjnych, co wzmocniło biznes inkjetowy, a to wpłynęło na podjęcie decyzji”, mówi Jeff Clarke, chief executive officer z Kodaka.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty