Kalendarium

08-09.11. 2017 · Kongres Branży Poligraficznej Art of Color

10-12.10.2017 · World Publishing Expo

18-20.10.2017 · Viscom Düsseldorf

26-29.10.2017 · Międzynarodowe Targi Książki

14-16.11.2017 · InPrint

Tryumf fleksografii. DuPont i 35-lecie technologii Cyrel.

Data publikacji: czerwiec 2010

DuPont obchodzi urodziny. Nie samo przedsiębiorstwo, ale jedna z jego licznych marek. Okrągła, 35. rocznica płyt fotopolimerowych Cyrel to nie jedyny powód do świętowania. Najbardziej istotny jest fakt, że ta technologia otworzyła przed przemysłem fleksograficznym zupełnie nowe obszary i jednocześnie zapowiedziała jej tryumf w branży opakowaniowej.

 

Aby zrozumieć, jakie znaczenie ma ta technologia dla współczesnego świata opakowań, warto spojrzeć nieco w przeszłość. W 1890 roku  Charles Goodyear wynalazł kauczuk wulkanizowany i  z przeznaczeniem dla druku połączył go z farbami anilinowymi. Była to pierwsza technika, w pełni dedykowana materiałom do produkcji opakowań, do których zaliczały się wówczas głównie papier i tektura.

Technologia, nazwana później drukiem anilinowym, bazowała na ręcznie wycinanych płytach gumowych. Metoda ta cieszyła się ówcześnie złą sławą jeśli chodzi o zastosowanie w produkcji opakowań na żywność ze względu na zastosowane farby. Tematy, takie jak ochrona środowiska czy bezpieczeństwo produkcji, odgrywały w tamtych czasach mało znaczącą rolę. W 1949 roku dowiedziono, że również inne systemy druku wykorzystywały w stosowanych przez siebie farbach te same składniki, co druk anilinowy.

Nazwę „druk fleksograficzny” zaczęto stosować w roku 1952. Wtedy jeszcze niewielu użytkowników przeczuwało, jaką renomę zdobędzie w przyszłości zarówno samo określenie, jak i kryjąca się pod nim technologia. W roku 1959 DuPont wprowadził Dycril, pierwszą płytę polimerową przeznaczoną dla druku wypukłego, która opanowała w szczególności sektor druku na wąskiej wstędze. Na początku lat 70. we fleksografii dominowała technologia gumowa. Z metalu bądź twardego polimeru wykonywano formę, która służyła do wulkanizacji gumowych płyt, które poddawano następnie szlifowaniu dla osiągnięcia regularnych kształtów.

 

Pierwsza płyta Cyrel

Podczas Światowej Wystawy Opakowań Salon d`Emballage  w Paryżu w 1974 roku, zaprezentowana została pierwsza płyta drukowa Cyrel. Jej wprowadzenie na rynek oznaczało prawdziwą rewolucję we fleksografii, ponieważ możliwa stała się rezygnacja z wielu etapów niezbędnych w technologii gumowej. Wraz z nową metodą druk fleksograficzny pożegnał się z grawiurą, płytami matrycowymi, wulkanizacją oraz szlifowaniem. Pierwszej płycie nadano nazwę Cyrel F. „F” miało oznaczać „elastyczny” (ang. flexible), choć wielu powiedziałoby dziś, że ówczesne płyty były dosyć sztywne, jak na współczesne standardy. Wraz z płytami pojawiły się na rynku także pierwsze systemy do ich obróbki.

Krótko po wprowadzeniu pierwszej płyty Cyrel, w roku 1978 pojawiła się „druga” generacja o nazwie Cyrel FR. „R” odnosiło się w tym przypadku do czerwonego (ang. red) składnika farby. Był on niezbędny dla zapobieżenia rozproszeniu światła, w którego wyniku rozdzielczość obrazu na białej płycie ulegała pogorszeniu. Ten sam rodzaj czerwonego substratu stosowany jest dzisiaj we wszystkich produktach i stanowi jednoznaczne kryterium wyróżniające płyty Cyrel. W 1979 roku wynaleziono pierwszy system wykończeniowy dla płyt drukowych Cyrel LFR. W finishingu chlor zastąpiono bromem. W dalszym ciągu stosowano więc szkodliwe chemikalia, ale stanowiło to pierwszy krok we właściwym kierunku.

W roku 1982 wprowadzono system Cyrel LP – w dużym stopniu konkurencyjny wobec farb na bazie oleju oraz węglowodorów. Ten wodny system poddawał płytę obróbce przy zastosowaniu mieszanki, złożonej z 80 proc. z wody i w 20 proc. z różnych środków chemicznych. Była to pierwsza próba pozbycia się inwazyjnych rozpuszczalników z procesu obróbki płyt. Z końcem 1982 roku DuPont wprowadził pierwszą płytę fotopolimerową o nazwie Cyrel LP LD dla druku na tekturze falistej. Szczególne wymagania, jakie stawiał druk na tym podłożu, warunkowały wykorzystanie bardziej miękkiej i grubszej płyty.

Na początku lat 80. pojawiły się również dwie inne płyty: Cyrel HLS oraz PQS. Cyrel PQS była pierwszą w branży płytą fotopolimerową, w której zastosowano unikatową warstwę powlekającą, czyli cienką, twardą i chropowatą powierzchnię pokrywającą warstwę polimeru.  Te nowe właściwości umożliwiły doskonałe przenoszenie farby na gładkie, powlekane podłoża, takie jak polietylen. W roku 1985 na rynek trafiła pierwsza płyta ozonoodporna o nazwie Cyrel HOS. Oferowała ona znacznie większą swobodę naświetlania, cechowała się odpornością na działanie ozonu oraz wysokim stopniem twardości, co uczyniło ją atrakcyjną dla kolorowego druku na nowoczesnych maszynach produkcyjnych.

 

Ulepszenia również wśród maszyn

Należy wspomnieć, że w tamtych czasach w branży poligraficznej poczyniono wiele znaczących inwestycji, wraz z wprowadzeniem na rynek nowych maszyn drukujących z sześciokolorowym cylindrem centralnym, o większej dokładności registra i lepszej regulacji nafarbienia. Usprawnione wałki rastrowe oraz farby o zwiększonej lepkości były kolejnymi krokami w rozwoju fleksografii. W tamtym czasie, DuPont przedsięwziął wiele szeroko zakrojonych inwestycji w zakresie badań i rozwoju oraz wprowadził na rynek płytę Cyrel PLS.

Technologia ta wpisywała się w rozwój już wcześniej lansowanej płyty PQ i bazowała na jej najsilniejszych aspektach, jednak istotną alternacją było w tym przypadku wykonanie powłoki zewnętrznej na warstwie fotopolimerowej o mniejszym stopniu twardości. W efekcie osiągnięto doskonałe przenoszenie farby nawet na duże powierzchnie, a także wysoką jakość półtonów. Nowe maszyny drukujące tamtych czasów wymagały jeszcze lepszych technik montowania płyt dla zwiększenia dokładności pasowania. Pierwszy system montażu płyt Cyrel składał się z dwóch części z wiertłem do wykonywania otworów w folii.

W tak szybkim tempie, w jakim druk fleksograficzny rozprzestrzenił się w całej Europie w połowie lat 80., rozwinął się również Cyrel. Z tej przyczyny, w 1986 roku DuPont otworzył nową linię produkcyjną płyt fotopolimerowych w Neu-Isenburg.

 

Kolejne kamienie milowe

Aż do połowy lat 80. nie nastąpił żaden prawdziwy przełom w obróbce płyt marki Cyrel, a w użyciu ciągle jeszcze były tradycyjne systemy do wymywania płyt. Przy okazji targów Drupa w roku 1986, DuPont wreszcie wprowadził na rynek system 2001 do obróbki płyt fleksograficznych działający w trybie inline. W decydujący sposób zmieniło to proces przygotowania płyt i stanowiło olbrzymi krok na przód w tej dziedzinie. W krótkim czasie nowa technologia stała się standardem w druku flekso. Kolejną znaczącą zmianą było pojawienie się pod koniec lat 80. technologii naświetlania płyt. Do tej pory płyty musiały zostać poddane kąpieli w kwasowym roztworze bromu, więc naświetlanie UV-C stanowiło olbrzymie ułatwienie i usprawniało przygotowanie płyt. Kolejne udogodnienia przyniosło wprowadzenie na przełomie lat 80. i 90. systemu recyclingu rozpuszczalników, opartego na zamkniętym obiegu.

Hasłem lat 90. XX wieku, które funkcjonowało w druku fleksograficznym, była „standaryzacja”. Wszyscy nauczyliśmy się wówczas, że jedynym stałym aspektem fleksografii są... jej zmienne. W toku starań, by zapewnić swoim klientom wsparcie w osiągnięciu założonych standardów jakości poprzez zaoferowanie systemów sterowania i kontroli, DuPont wprowadził na rynek system do optymalizacji procesów fleksograficznych. W międzyczasie rozwiązanie to stało się standardowym narzędziem całej branży.

Kolejnym kamieniem milowym w rozwoju druku flekso było wprowadzenie technologii cienkich płyt. Tego typu płyty składają się z cienkiej powłoki fotopolimerowej, która pokrywa grubszą warstwę Mylar. Poza tym, w produkcji płyt wykorzystano również specjalne warstwy antyrefleksyjne oraz dodatkową, zewnętrzną powłokę ochronną. Cały system Cyrel, bazujący na tej technologii, obejmował serię cienkich płyt, taśmę montażową oraz tuleje. Następnym istotnym krokiem naprzód było wprowadzenie w 1991 roku płyt HOF, które oferowały użytkownikom wysoką odporność na działanie ozonu przy jednoczesnej lekkości i elastyczności materiału fotopolimerowego.

Targi Drupa w 1995 roku przyniosły kolejną nowość – Cyrel Digital Imager (CDI). System umożliwił znaczne podwyższenie efektywności procesu obróbki płyt, ponieważ zrezygnowano w nim z naświetlania negatywów. Technologia laserowa, na której opierało się nowe rozwiązanie DuPont, pozwoliła również na osiągnięcie lepszej jakości płyt, co przekładało się również na standard druku. CDI stanowiło więc kolejną rewolucję we fleksografii.

W roku 2000 rynek tulei fleksograficznych wzbogacił się o system Cyrel ITR. Wyróżniająca się jakość wymywania, najwyższa produktywność oraz łatwość w obsłudze były kluczowymi cechami nowego urządzenia do obróbki tulei.

 

Nowe millenium: Cyrel Fast

Cyrel Fast, który wprowadzono na rynek w 2000 roku, został stworzony we współpracy z wiodącymi użytkownikami technologii flekso oraz największymi drukarniami na świecie. System bazuje na technologii suchej, termicznej obróbki płyt drukowych, w której całkowicie zrezygnowano z użycia środków chemicznych, rozpuszczalników i płynów wymywających. Oprócz widocznych korzyści dla środowiska naturalnego, system oferuje szybsze, czystsze oraz efektywniejsze kosztowo rozwiązanie dla obróbki płyt fleksograficznych dla szerokiego spektrum zastosowań w przemyśle opakowaniowym, w tym w sektorze etykiet oraz opakowań giętkich. Dzisiaj, DuPont ma swoim klientom do zaoferowania kompletny system do obróbki płyt flekso, który obejmuje zarówno rodzinę płyt fotopolimerowych Cyrel, jak i naświetlarki, kompatybilne z cyfrowymi i analogowymi liniami produkcyjnymi.

Od 2002 roku cyfrowy system Cyrel round oparty na tulejach bez szwu z najwyższą dokładnością registra zapewnia fleksografom wysoką jakość druku, krótszy czas przestoju, szybszą zmianę zleceń, precyzyjną reprodukcję przejść tonalnych oraz idealne pasowanie, a to wszystko w połączeniu z dużą produktywnością. Cyrel round stanowi pełną rodzinę produktów, obejmującą zarówno tuleje typu „ready-to-image”, jak i – stanowiące uzupełnienie – urządzenia do obróbki, naświetlania UV, wymywania, suszenia i wykańczania. W ciągu ostatnich lat jakość w druku fleksograficznym znacznie wzrosła, a pionierska technologia cyfrowego obrazowania, opracowana przez DuPont, nie pozostała tu bez udziału.

Targi Drupa 2004 stały się miejscem premiery nowej generacji systemu Cyrel Fast dla większych formatów (maksymalny rozmiar płyty 106 x 152 cm), w którym zastosowano termiczny procesor 4260. Urządzenie zapewnia drukarniom fleksograficznym produkcję wysokiej jakości płyt, łącząc w sobie wysoką produktywność z dbałością o środowisko, możliwą dzięki technologii termicznej. Od czasu wprowadzenia na rynek, na całym świecie zostało zainstalowanych ponad 180 systemów.

W 2007 roku DuPont i EskoArtwork świętowały sprzedaż tysięcznego egzemplarza Cyrel Digital Imager. Niebywały sukces rodziny produktów CDI jest efektem zorientowanego na klienta rozwoju, prowadzonego przez EskoArtwork i jej długoletniego partnera technologicznego, firmę DuPont.

Obecnie, ponad 90 proc. cyfrowych płyt fleksograficznych wykorzystywanych na całym świecie jest naświetlanych przez systemy CDI. Pokazuje to, w jak dużym stopniu fleksografowie polegają w swojej pracy na płytach CtP i tulejach. Dzięki temu mogą osiągać efekty, które jeszcze do niedawna były możliwe jedynie w offsecie czy wklęsłodruku.

 

Cyrel Fast round

Najnowszym osiągnięciem DuPont Packaging Graphics jest system Cyrel Fast round, który stanowi pierwszy system obróbki tulei fleksograficznych, niewymagający wykorzystania rozpuszczalników, oparty o technologię termiczną. System łączy w sobie to, co najlepsze w dwóch technologiach: Cyrel Fast i Cyrel round. Obejmuje urządzenie Cyrel Digital Imager (CDI), Advance Cantilever produkcji EskoArtwork, naświetlarkę Cyrel Fast, procesor termiczny, a także całą serię tulei. Możliwość produkcji wytrzymałych form drukowych, osiągnięcie precyzji druku oraz minimalny wpływ na środowisko naturalne, to tylko niektóre z zalet, jakie wiążą się z tym najmłodszym dzieckiem DuPont.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Pozytywne fluidy

Producenci maszyn drukujących informują o pozytywnych widokach na przyszłość. Dodatkowo dwie największe firmy Heidelberg i KBA podają do publicznej wiadomości lepsze wyniki finansowe aniżeli w poprzednich kwartałach i latach. Obie firmy w tym tygodniu opublikowały swoje dane finansowe. Podczas gdy Heidelberg skupia się na urządzeniach cyfrowych, tegoroczny 200 letni jubilat KBA kładzie nacisk na szerokie spektrum urządzeń od offsetu, przez druk cyfrowy po maszyny do druku opakowań.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty