Kalendarium

18-21.05.2017 · Targi Książki

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe

25-28.09.2017 · Pakfood

10-12.10.2017 · World Publishing Expo

18-20.11.2017 · Viscom Düsseldorf

Caffè Latex

Data publikacji: lipiec 2011

 

W 2008 roku, wraz z targami drupa, rozpoczęła się dla HP nowa era w druku wielkoformatowym. Właśnie wtedy firma po raz pierwszy zaprezentowała technologię lateksową. Cel był jasno zdefiniowany: popularyzacja druku przyjaznego dla środowiska naturalnego poprzez wprowadzenie techniki, która pozwala na zastąpienie ploterów solwentowych, zapewniając jednocześnie szereg korzyści dla użytkowników. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że premiera technologii lateksowej HP stanowi kamień milowy w rozwoju współczesnej poligrafii.

 

Tekst: Michael Seidl

 

© P&P

Jesienią 2009 roku firma HP zaprezentowała urządzenie HP Designjet L2500 – długo wyczekiwany, kolejny ploter z rodziny maszyn lateksowych.

Jeszcze w 2001 roku, po przejęciu przez HP firmy Indigo, wielu komentatorów branży druku z dystansem podchodziło do nowej strategii giganta rynku komputerowego. Podczas ostatnich targów drupa, wystawy Ipex 2010 oraz wielu pomniejszych imprez branżowych HP zdołało jednak dobitnie udowodnić, że potrafi konsekwentnie podążać w obranym przez siebie kierunku. Przedsiębiorstwu udało się zbudować spójną „filozofię” druku cyfrowego, co pozwoliło mu uplasować się na pozycji lidera.

Uwzględniając rosnące wymagania rynku względem ekologicznych rozwiązań poligraficznych, HP rozwinęło swoją technologię druku lateksowego. Stanowi ona poważną alternatywę dla innych, dotychczas stosowanych (i wciąż jeszcze popularnych) metod druku wielkoformatowego. Tusze na bazie wody drukują bezzapachowe aplikacje i mogą być wykorzystywane na licznych podłożach HP oraz innych producentów. W połączeniu z technologią HP Thermal Inkjet tusze HP Latex zapewniają wysoką trwałość i odporność wydruków wielkoformatowych. Technologia lateksowa stała się synonimem niepowtarzalnej jakości aplikacji, które cechuje krótki czas schnięcia po wydrukowaniu, wyrazistość barw i dobre odwzorowanie szczegółów, a także elastyczność pod względem zastosowania (indoor i outdoor). Ponieważ tusze lateksowe marki HP nie emitują ozonu, ani nie zawierają żadnych szkodliwych substancji, spełniają wymagania konieczne do uzyskania certyfikatów ekologicznych, jak np. Nordic Swan.

Nośnikiem tuszu HP Latex jest mieszanka wody (do 66 proc.), rozpuszczalnika tuszu wodnego (poniżej 30 proc.) oraz dodatków. Płynne komponenty tuszu są gwarancją precyzyjnego wystrzału kropli. Cząsteczki lateksu zostały opracowane przez HP dla niezawodnego i trwałego druku. Lateks wiąże się na powierzchni zarówno niechłonącej, jak i o wysokiej absorpcji, tworząc ciągłą powłokę polimerową. Jej powstanie jest możliwe dzięki działaniu temperatury, która powoduje odparowanie nośnika pigmentu. Powłoka kondensuje cząsteczki pigmentu i charakteryzuje się znakomitą odpornością na ścieranie oraz działanie wody. Cząsteczki pigmentu mają szeroki zakres kolorystyczny, gwarantują także trwałość ekspozycji. Ponieważ wydruki są suszone bezpośrednio w maszynie drukującej, aplikacje są gotowe do laminacji, wysyłki i ekspozycji od razu po wyjściu z plotera. Wydruki są całkowicie bezwonne i dzieki temu mogą być eksponowane w miejscach, gdzie zapach ma duże znaczenie, np. w lokalach gastronomicznych.

Rzeczywistość potwierdza jakość technologii lateksowej HP, która od swojej premiery zyskała szerokie grono entuzjastów na całym świecie. Producent zainstalował do tej pory ponad 2500 egzemplarzy maszyn drukujących tuszami HP Latex. W Europie pracuje ok. 1000 modeli, z czego ok. 80 proc. to maszyny HP Designjet L25500, a pozostałe 20 proc. – urządzenia z serii HP Scitex LX. Technologii lateksowej udało się w dość szybkim czasie spenetrować rynek druku wielkoformatowego, co postawiło konkurencję w stanie najwyższej gotowości, zwłaszcza że HP natychmiast dało się poznać jako gracz o twardej strategii związanej z drukiem ekologicznym. „Technologia HP Latex okazała się być uniwersalnym rozwiązaniem, korzystnym zarówno dla końcowego użytkownika, jak i dla środowiska naturalnego”, komentuje Mark Hanley, prezes I.T. Strategies.

 

Część I

Jak już wcześniej wspomniano, podczas targów drupa 2008 HP zaprezentowało po raz pierwszy ploter bazujący na technologii lateksowej, tusze HP Latex oraz technologię Wide Scan Printing. HP Designjet L65500 to wszechstronny system, który drukuje na różnorodnych materiałach oraz pozwala na wyprodukowanie szerokiej gamy aplikacji – od POP-ów, poprzez wielkoformatowe reklamy zewnętrzne i dekoracje wewnętrzne, aż po elementy wystroju hal targowych i wrapping.

 

Rozdział I: Niemcy

 

1_L65500.jpg

Pierwszym użytkownikiem maszyny HP Designjet L65500 w Niemczech została w 2009 drukarnia KI&C GmbH.

© HP

Pierwszym użytkownikiem maszyny HP Designjet L65500 w Niemczech została firma KI&C z miejscowości Norderstedt – małe przedsiębiorstwo zatrudniające trzech pracowników. To właśnie tam, w okolicach Hamburga, rozpoczniemy naszą „podróż szlakami technologii lateksowej”. Mimo niewielkiego kalibru firmy, jej właścicielom udało się przyciągnąć wielu prominentnych klientów, w tym zleceniodawców ze Stanów Zjednoczonych, których przekonały innowacyjne rozwiązania oferowane przez niemiecką drukarnię. Najbardziej spektakularną aplikację wydrukowaną przez KI&C był banner o wymiarach 3 x 1000 m (sic!), za pomocą którego 250 trzymających go osób przywitało w Hamburgu ekskluzywny statek wycieczkowy MS Europa w dzień jego 10. jubileuszu. Banner składał się ze 100 zszytych ze sobą arkuszy. „Wydrukowaliśmy to zlecenie w zaledwie jeden weekend” – mówi Gerd Stümer, kierownik i właściciel KI&C. „Tak krótki czas realizacji był możliwy wyłącznie dzięki tuszom HP Latex. Tusze solwentowe wymagałyby 48-godzinnej wentylacji, zanim rozpuszczalnik ulotniłby się całkowicie. Poza tym, w razie uszkodzenia aplikacji technologia lateksowa pozwala natychmiast wydrukować potrzebny fragment, poddać go bezpośredniej obróbce i naprawić usterkę”. W drukarni KI&C powstają m.in. realizacje autorskich projektów dostarczanych przez klientów, np. tapety do pokoi dziecięcych, jak również reprodukcje dzieł sztuki.

 

Część II

Jesienią 2009 roku firma HP zaprezentowała urządzenie HP Designjet L2500 – długo wyczekiwany, kolejny ploter z rodziny maszyn lateksowych. Dzięki niemu także małe i średnie przedsiębiorstwa, jak drukarnie cyfrowe, producenci oznakowań oraz fotolaby, mogły czerpać korzyści z ekologicznego druku w technologii HP Latex. Zainteresowanie wszechstronnymi, opłacalnymi rozwiązaniami w druku wielkoformatowym, które mogłyby stanowić alternatywę dla solwentu, stawało się coraz większe. Rynek żądał również szerszego spektrum aplikacji do zastosowań wewnętrznych i zewnętrznych, jednocześnie podkreślając znaczenie aspektu ekologicznego. Przed rozwojem technologii lateksowej HP nie mogło w pełni zrealizować tych wymagań i niemal bez walki poddawało się w konkurencji z takimi firmami, jak Mutoh, Mimaki czy Roland.

 

Rozdział I: Hiszpania

Ploter HP Designjet L25500 zaoferował – podobnie jak jego „starszy brat” – wszechstronność w zastosowaniu przy druku szerokiej gamy aplikacji dla indooru i outdooru. Dostawcy usług druku realizujący głównie zlecenia o małej objętości, jak drukarnia Tot.rètol z hiszpańskiego miasta Igualada, otrzymali zupełnie nowe możliwości, dostępne dotychczas wyłącznie przy korzystaniu z maszyn solwentowych i ekosolwentowych. „Ploter lateksowy HP pomógł nam powiększyć naszą ofertę, dzięki czemu możemy obsługiwać także klientów składających specyficzne zamówienia. Jednocześnie realizujemy zlecenia »tradycyjne« – odbywa się to jednak znacznie szybciej i osiągamy lepszą jakość wydruków” – mówi Joan Torrents, właściciel firmy Tot.rètol.

 

Rozdział II: Austria

 

3_Pixel Innsbruck.JPG

„Obecnie ekologia odgrywa znaczącą rolę w naszej strategii. Również nasi klienci zwracają uwagę na rozwiązania przyjazne dla środowiska”, wyjaśnia Andreas Span – współzałożyciel drukarni Pixel.

© P&P

Z Hiszpanii przenosimy się w nieco chłodniejsze rejony, a mianowicie do Austrii, gdzie w 2002 roku Andreas Span i Michael Anderlan założyli w Innsbrucku drukarnię Pixel specjalizującą się w produkcji reklamy zewnętrznej, wrappingu, POP-ów oraz bannerów. Niemal 95 proc. wszystkich zamówień napływających do austriackiej drukarni realizowane jest na folii do wrappingu, którą okleja się samochody, autobusy, ciężarówki i tramwaje. Od czasu swojego powstania firma stale się rozwija i zatrudnia obecnie piętnastu pracowników. Pixel przywiązuje wagę do racjonalizacji przepływu pracy oraz zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na środowisko naturalne. „Obecnie ekologia odgrywa znaczącą rolę w naszej strategii. Również nasi klienci zwracają uwagę na rozwiązania przyjazne dla środowiska”, wyjaśnia Andreas Span. „Biorąc pod uwagę problemy z zapachem, który towarzyszy z drukowi na maszynach solwentowych, instalacja odpowiedniego systemu wentylacyjnego zapewniającego bezpieczne warunki pracy w drukarni jest kosztowna, co przekłada się na wyższe koszty całej inwestycji. Decydując się na technologię lateksową, uniknęliśmy tego problemu”.

Od listopada 2009 roku, kiedy to maszyna HP Designjet L25500 rozpoczęła produkcję w drukarni Pixel (nawiasem mówiąc, był to pierwszy egzemplarz tego urządzenia w Austrii) system pracy w przedsiębiorstwie uległ zmianie. Stało się tak dlatego, że maszyna lateksowa potrzebuje znacznie mniej czasu na wydrukowanie gotowej aplikacji niż ploter solwentowy. Wydruk jest suchy i gotowy do użycia od razu po opuszczeniu urządzenia. Dzięki temu drukarnia może przyjmować więcej zleceń i realizować je znacznie szybciej. Największa aplikacja, jaką Pixel wydrukował na modelu HP Designjet L25500, mierzyła 30 m. „Ploter sam w sobie jest łatwy w użytkowaniu i nie wymaga ciągłej interakcji, co umożliwia niemal bezobsługową produkcję. Był to kolejny argument przemawiający za inwestycją w to rozwiązanie”, mówi Span.

 

Rodział III: Wielka Brytania

 

4_Signs Express.tif

„Dobrze przyjrzeliśmy się technologii HP Latex i byliśmy zachwyceni jej olbrzymimi możliwościami”, mówi Gavin Bromley kierujący działem wsparcia technicznego w Signs Express.

© HP

Tym razem poruszamy się na północ, docierając do Wysp Brytyjskich. Drukarnia Signs Express to jeden z największych dostawców usług druku w Anglii i Irlandii. Firma, funkcjonująca w systemie franczyzowym, została założona przed 20 laty. Obecnie przedsiębiorstwo, z centralą w Norwich, posiada ponad 75 franczyzobiorców. Drukarnia oferuje swoim klientom szeroką gamę aplikacji do zastosowań zewnętrznych i wewnętrznych. Wśród zleceniodawców znajdują się agencje reklamowe, supermarkety i centra handlowe, hotele oraz restauracje. „Dobrze przyjrzeliśmy się technologii HP Latex i byliśmy zachwyceni jej olbrzymimi możliwościami”, mówi Gavin Bromley kierujący działem wsparcia technicznego w Signs Express. „Tym, co nas wyróżnia na rynku usług druku wielkoformatowego, jest szybkość realizacji zleceń. Od instalacji modelu HP Designjet L25500 wiosną 2010 roku jesteśmy coraz bardziej zadowoleni z efektów, jakie udaje nam się uzyskać w druku na różnych podłożach”. Ploter HP Designjet L25500 dowiódł swojej niezawodności przy realizacji projektu dla firmy Sanyo. Signs Express stworzyła wrapping autobusu z okazji Relentless Boardmasters Surf, Skate & Music Festival 2010 w Newquay. Grafika została wydrukowana w środę i od razu oddana w ręce specjalistów od oklejania, a już następnego dnia pojazd był gotowy. „Z maszyną solwentową nie udałoby nam się tego dokonać”, podkreśla Bromley.

 

Część III

Zatrzymajmy się jeszcze na chwilę w Wielkiej Brytanii. To właśnie tam, podczas zeszłorocznych targów Ipex w Birmingham, HP poszerzyło swoje lateksowe portfolio o dwie kolejne maszyny – HP Scitex LX800 (320 cm długości) i HP Scitex LX600 (260 cm długości). W zamierzeniu producenta model LX800, jako największy ploter lateksowy na rynku, miał wyznaczyć nowy standard w druku wielkoformatowym. Maszyna rzeczywiście oferuje szereg atrakcyjnych rozwiązań, jak chociażby kilka opcji druku: z pojedynczej roli, z dwóch ról obok siebie (każda po 152 cm szerokości), z roli do spadania swobodnego i z roli do kolektora. Ploter drukuje w rozdzielczości 1200 dpi. W trybie produkcyjnym, w ciągu godziny może wydrukować do 88 m2 dla zastosowań zewnętrznych oraz 45 m2 dla aplikacji indoorowych.

 

Rozdział I: Francja

Przez Kanał La Manche przeprawiamy się do Francji. W Lyonie ma swoją siedzibę drukarnia Light Air, która wyprodukowała aplikacje dla znanego producenta akcesoriów do sportów zimowych Rossignol. „Druk aplikacji do Demo Tour firmy Rossignol było olbrzymim wyzwaniem”, wyjaśnia Jean-Baptiste Aguettant, commercial director w Light Air. Klient wysoko postawił poprzeczkę – aplikacje miały być wykorzystywane przede wszystkim w Alpach, gdzie panują trudne warunki pogodowe. Rossignol wymagał również wydruków najwyższej jakości wyprodukowanych w bezpieczny dla środowiska sposób. Demo Tour firmy Rossignol zorganizowano w dziesięciu krajach Europy, a na całą kampanię składało się 110 eventów. Demo Tour rozpoczął się we Włoszech pod koniec października 2010 roku. Zbudowano sporych rozmiarów Demo-Village składającą się z reklam pneumatycznych, dwóch dużych namiotów, trzymetrowych totemów, bannerów oraz sześciometrowych flag. Wykorzystano również 30 oklejonych pojazdów. W ciągu sześciu miesięcy aplikacje wydrukowane przez Light Air zostały poddane ciężkiej próbie, którą – ku zadowoleniu zleceniodawcy i drukarni – przeszły bez problemu.

 

Rozdział II: Belgia

6b_Magraf.jpg

© HP

Właściciele Magraf postanowili powiększyć skalę swojej działalności i zdecydowali się na inwestycję w system HP Scitex LX800.

Z Francji już tylko krok do Belgii. W Brukseli od 1992 roku działa firma Magraf, która siedem lat temu postanowiła zmienić charakter swojej działalności i ze studia graficznego stała się drukarnią cyfrową, za specjalizację obierając sobie druk wielkoformatowy i produkcję aplikacji XXL. Przedsiębiorstwo zatrudnia obecnie dziesięciu pracowników, a w swojej ofercie ma m.in. oznakowania, bannery, displaye oraz plany architektoniczne – jednym słowem: szeroką gamę aplikacji do zastosowań wewnętrznych i zewnętrznych. Właściciele Magraf postanowili powiększyć skalę swojej działalności i zdecydowali się na inwestycję w system HP Scitex LX800. „Mieliśmy możliwość druku na tej maszynie jako pierwsza drukarnia w Europie”, mówi z dumą Pascal Sparenberg. „Dzięki nowemu ploterowi nasza produkcja zwiększyła się aż 3,5 raza”. Zamierzenie belgijskiej drukarni, by konsekwentnie rozwijać swoją działalność, udało się zrealizować. Sparenberg podkreśla, że druk metodą HP Latex jest dla klientów szczególnie atrakcyjny i odpowiada strategii firmy. „To nasz pierwszy krok w kierunku ekologicznej drukarni” – podsumowuje Sparenberg.

 

Rozdział III: Szwecja

Kierujemy się teraz do Szwecji. Największym wydarzeniem 2010 roku był ślub następczyni tronu księżnej Victorii z Danielem Westlingiem. W Sztokholmie pojawiło się wielu gości, a wraz z nimi – potrzeba wyprodukowania bannerów, flag i plakatów w różnych formatach. Drukarnia GigantPrint, jeden z najważniejszych graczy na szwedzkim rynku poligraficznym, wydrukowała z okazji królewskiego ślubu aplikacje o łącznej powierzchni ponad 3200 m2. „Wielu spośród naszych klientów pyta o produkty drukowane ekologicznie”, tłumaczy Torbjörn Gunnarson, projekt manager w GigantPrint. „Niemniej jednak najważniejszym powodem inwestycji w ploter HP Scitex LX600 była jego produktywność oraz możliwość druku na wielu różnych podłożach”.

Ze względu na dużą liczbę zamówień drukarnia zdecydowała się również na zakup drugiego plotera – tym razem modelu HP Scitex LX800. Kiedy drukarnia GigantPrint otrzymała zlecenie od szwedzkiej rodziny królewskiej była już wystarczająco dobrze wyposażona, aby sprostać temu zadaniu. „Najistotniejsza przy realizacji projektu związanego ze ślubem następczyni tronu była kwestia reprodukcji kolorów – pomimo wykorzystania różnych podłoży, wszystkie wydruki musiały mieć najwyższą jakość. HP Scitex LX800 doskonale sobie z tym poradził” – mówi zadowolony Gunnarson. Cały projekt wymagał zaangażowania obu ploterów lateksowych, jak również maszyn HP Scitex FB6700 i HP Scitex FB5100, a drukarni przyniósł sławę w całym kraju. Obecnie GigantPrint drukuje rocznie ponad 1 mln m2.

 

Rozdział IV: Polska


10_MG0090.JPG

Podczas targów ISA w Las Vegas oraz Fespa Digital w Hamburgu HP zaprezentowało kolejną generację systemów lateksowych – HP Scitex LX850 i LX820.

© P&P

Przez Bałtyk przeprawiamy się do Polski. W samym centrum kraju, w Łodzi, znajduje się drukarnia Apla, założona w 2004 roku. Od początku głównym profilem działalności przedsiębiorstwa była produkcja reklam wielkoformatowych. Pierwszym klientem była firma Intercars, ale szybko portfolio drukarni wzbogaciło się o nowych klientów, jak Orange, Tatuum i Warta. Obecnie Apla może się pochwalić bazą kilkudziesięciu dużych klientów – sieciowych marek oraz kilkuset mniejszych zleceniodawców. Obecnie drukarnia zatrudnia 42 pracowników. Technologię lateksową zaczęto tam stosować pod koniec 2010 roku wraz z instalacją plotera HP Scitex LX800. „Głównym czynnikiem decydującym o zakupie maszyny był fakt, że zastosowana jest w niej technologia lateksowa, która posiada certyfikaty potwierdzające jej przyjazny wpływ na środowisko naturalne” – tłumaczy Maciej Skupiński z drukarni Apla. „Jednocześnie, równie ważnym argumentem była duża gama aplikacji możliwych do druku w wysokiej jakości. Nowa technologia wpisała się idealnie w naszą strategię rozwoju”. Inwestycja w druk lateksem pozwoliła drukarni Apla wzbogacić ofertę w zakresie stosowanych materiałów, co przyciągnęło nowych klientów. Łódzkie przedsiębiorstwo zadrukowuje m.in.: skórę ekologiczną, naturalne oraz syntetyczne tkaniny obiciowe, fototapety, materiały flagowe, bluebacki, materiały roll upowe, a także HDPE – materiał stosowany do produkcji toreb o wysokiej wytrzymałości. „Klienci wykazują bardzo duże zainteresowanie, zwłaszcza jeśli mówimy o ekologicznych aspektach tej technologii: produktach bez uciążliwego zapachu, w pełni bezpiecznych dla użytkownika” – podkreśla Skupiński.

 

Epilog

Podczas targów ISA w Las Vegas oraz Fespa Digital w Hamburgu HP zaprezentowało kolejną generację systemów lateksowych – HP Scitex LX850 i LX820. Model LX850 cechuje jeszcze większa dokładność druku i wyższa prędkość niż jego poprzedników. Ploter może być też stosowany do zadruku szerszego spektrum mediów, co skutkuje zwiększeniem oferty dostępnych aplikacji. Maszyna może również bezpośrednio zadrukowywać tekstylia. Prostsza wersja plotera, model LX820, posiada opcjonalny upgrade, który umożliwia druk z dwóch rolek podłoża. Oba urządzenia drukują nowymi tuszami LX610 Latex Scitex, które – jak zapewnia producent – gwarantują dobrej jakości wydruki: gładkie przejścia tonalne i wyraźne kolory na wszystkich mediach.

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Kodak stawia na inkjet

Kodak stawia na inkjet

Kodak podjął strategiczną decyzję pozostania w biznesie inkjetowym i niesprzedawania jednak tego działu. Decyzja zapadła po szczegółowej analizie modelu biznesowego w strukturach firmy i po rozmowach z potencjalnymi kupcami. „Biznes maszyn Prosper wzrósł o 40 procent dzięki sprzedaży materiałów eksploatacyjnych, co wzmocniło biznes inkjetowy, a to wpłynęło na podjęcie decyzji”, mówi Jeff Clarke, chief executive officer z Kodaka.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty