Kalendarium

18-21.05.2017 · Targi Książki

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe

25-28.09.2017 · Pakfood

10-12.10.2017 · World Publishing Expo

18-20.11.2017 · Viscom Düsseldorf

Cyfrowy przepływ

Data publikacji: styczeń 2015

 

„Dzięki szczegółowej analizie światowych rynków oraz przeglądowi aktualnych trendów raport »drupa Global Insights« w istotny sposób przyczynia się do podejmowania strategicznych decyzji” – podkreśla Werner M. Dornscheidt, prezes zarządu Messe Düsseldorf.

Znane są już pierwsze wnioski płynące z raportu „drupa Global Insights” pod tytułem „Wpływ Internetu na poligrafię – cyfrowy przypływ”. Wskazują one wyraźnie na to, w jakim stopniu Big Data, Web-to-Print, druk danych zmiennych, Augmented Reality, kody QR, NFC czy elektronika drukowana wpływają na świat komunikacji drukowanej.

 

Dostawcy usług poligraficznych i przemysł kooperacyjny z jednej strony i zleceniodawcy z drugiej – oni wszyscy muszą zmierzyć się z wyzwaniami, ale też szansami, na jakie wskazuje raport drupa. „Dzięki szczegółowej analizie światowych rynków oraz przeglądowi aktualnych trendów raport »drupa Global Insights« w istotny sposób przyczynia się do podejmowania strategicznych decyzji” – podkreśla Werner M. Dornscheidt, prezes zarządu Messe Düsseldorf, mówiąc o znaczeniu tej publikacji. Około 1100 decydentów najwyższego szczebla z przemysłu poligraficznego wzięło wiosną tego roku udział w internetowej ankiecie dotyczącej wpływu sieci oraz mediów elektronicznych na druk, dostarczając wielu bardzo obrazowych przykładów z własnego „podwórka”.

 

E-handel triumfuje

Odnośnie globalnego znaczenia e-handlu pojawia się pytanie, czy i w jakim stopniu dostawcy usług poligraficznych sami z niego korzystają. Przyznaje się do tego 52 proc. osób, które wzięły udział w badaniu drupa – oferują handel elektroniczny w formie, które jest im najbliższa: Web-to-Print lub Digital Storefront. Takie możliwości są jednak wykorzystywane jedynie w ograniczonym stopniu – zaledwie 14 proc. ankietowanych realizuje w ten sposób ponad 25 proc. swoich zleceń. Pozytywny obraz przedstawia segment katalogów – wersjonowane lub personalizowane katalogi, w połączeniu z interaktywnymi elementami – to przepis na sukces. Aż 60 proc. osób biorących udział w badaniu podkreśliło, że w tym segmencie panuje tendencja wzrostowa.

 

Masowa personalizacja

Fotoksiążki, kalendarze, artykuły piśmiennicze, gadżety reklamowe czy koszulki; niskie czy wysokie nakłady – dzięki drukowi cyfrowemu personalizacja wyrobów produkowanych masowo zdobywa popularność na całym świecie. Już 72 proc. drukarń akcydensowych, które wzięły udział w ankiecie drupa, oferuje cyfrowy druk przy wykorzystaniu zmiennych danych; na rynku Stanów Zjednoczonych odsetek ten wynosi nawet 87 proc. Wciąż jednak udział druku personalizowanego w masowej produkcji jest niski, ale 56 proc. ankietowanych spodziewa się w przyszłości rozwoju tego obszaru – w średnim lub nawet szybkim tempie. Z raportu drupa wynika, że 38 proc. przedstawicieli drukarń akcydensowych i 32 proc. osób z drukarń dziełowych z całego świata wyraża chęć inwestycji w cyfrowy druk arkuszowy w kolorze.

 

Druk dziełowy i opakowania

Interakcja jest wymogiem chwili; kampanie wielokanałowe w oparciu o pozyskiwanie i analizę danych stopniowo stają się standardem, którego żądają klienci. Spektrum stosowanych technologii rozpościera się od kodów QR, poprzez coraz popularniejsze opcje „inteligentnego” druku, aż po rzeczywistość rozszerzoną (Augmented Reality) czy komunikację bliskiego zasięgu (Near Field Communication). Jedna trzecia wszystkich ankietowanych oferuje już druk interaktywny, co oznacza, że wdrukowują interaktywne elementy, takie jak wspomniane kody QR, w magazyny, opakowania czy reklamy. Zgodnie z oczekiwaniami także w tym przypadku różnice pomiędzy poszczególnymi regionami są duże; w Stanach Zjednoczonych 44 proc. ankietowanych dostawców usług poligraficznych oferuje druk interaktywny, podczas gdy na Bliskim Wschodzie odsetek ten wynosi zaledwie 3 proc. Także w sektorze opakowań z nadrukiem znaczny procent ankietowanych korzysta z takich rozwiązań. 50 proc. drukarń opakowaniowych, które wzięły udział w badaniu, stosuje kody QR, 43 proc. - zmienne treści, a 41 proc. - personalizację opakowań.

Podstawą najnowszego badania drupa jest 30-częściowy kwestionariusz, poruszający rozmaite aspekty; oprócz już wspomnianych także takie, jak: CRM, Digital Asset Management, automatyzacja przepływu pracy czy kompetencje w zakresie technologii informatycznych. Jak postępująca cyfryzacja przemysłu poligraficznego wpływa na wykorzystanie różnych podłoży drukowych (papieru, tektury, folii, metalu czy szkła)? Także na to pytanie stara się odpowiedzieć raport „drupa Global Insights”, który ukaże się po angielsku w połowie października. Streszczenie publikacje jest dostępne po niemiecku, angielsku, francusku, portugalsku, rosyjsku, hiszpańsku i chińsku na stronie www.drupa.de. Pełna wersja raportu ma kosztować 299 euro.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Kodak stawia na inkjet

Kodak stawia na inkjet

Kodak podjął strategiczną decyzję pozostania w biznesie inkjetowym i niesprzedawania jednak tego działu. Decyzja zapadła po szczegółowej analizie modelu biznesowego w strukturach firmy i po rozmowach z potencjalnymi kupcami. „Biznes maszyn Prosper wzrósł o 40 procent dzięki sprzedaży materiałów eksploatacyjnych, co wzmocniło biznes inkjetowy, a to wpłynęło na podjęcie decyzji”, mówi Jeff Clarke, chief executive officer z Kodaka.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty