Kalendarium

18-21.05.2017 · Targi Książki

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe

25-28.09.2017 · Pakfood

10-12.10.2017 · World Publishing Expo

18-20.11.2017 · Viscom Düsseldorf

Głos czytelnika

Data publikacji: maj 2011

 

Tegoroczne Targi Książki w Lipsku zakończyły się spektakularnym sukcesem. Liczby mówią same za siebie: 163 tys. gości, w tym 45 tys. fachowców z branży wydawniczej i poligraficznej, mogło podziwiać ekspozycje 2 150 wystawców z 36 krajów świata, do dyspozycji których oddano ponad 67 tys. m2 hal targowych. Wydarzenie relacjonowało około 3 tys. dziennikarzy, skrupulatnie dokumentujących to, co działo się na tym największym i najpopularniejszym międzynarodowym spotkaniu autorów, wydawców, poligrafów i miłośników książek.

 
Tekst: dr Werner Sobotka
 

© Leipziger Messe

Książka elektroniczna „materializuje się” powoli, ale nieubłaganie w naszej codzienności.

Książka to w dalszym ciągu jedno z najcenniejszych dóbr kultury w naszym społeczeństwie. Targi w Lipsku zdają się przeczyć temu, co mówią statystyki alarmujące o spadku czytelnictwa: lektura tekstu pozostaje integralną częścią współczesnej cywilizacji. Jednakże i książka – jak niemal wszystko w dzisiejszym świecie mediów – przechodzi zmiany. Cykle produkcyjne stają się krótsze, nakłady mniejsze, a książka elektroniczna „materializuje się” powoli, ale nieubłaganie w naszej codzienności, co za kilka lat może sprawić, że nazwę lipskiego spotkania trzeba będzie zmienić z Targów Książki na Targi Czytelnictwa.

Tym, co zmienia się najdynamiczniej, są sposoby przekazywania treści. W Lipsku nie dało się nie zauważyć ich różnorodności. Książki w formie papierowej z dołączoną płytą CD to już żadna nowość, ale na rynku można spotkać wiele publikacji, które oferuje się w kombinacji z telefonem komórkowym czy innymi urządzeniami mobilnymi jako jedną usługę. Weźmy na przykład przewodniki turystyczne. Obok treści zamieszczonych w papierowym wydaniu

© Leipziger Messe

Targi w Lipsku zdają się przeczyć temu, co mówią statystyki alarmujące o spadku czytelnictwa: lektura tekstu pozostaje integralną częścią współczesnej cywilizacji.

czytelnik (czy raczej użytkownik) może również otrzymywać informacje o bieżących wydarzeniach, korzystać z geolokalizacji czy oglądać zdjęcia, a to wszystko za pomocą telefonu komórkowego lub smartfonu. Natychmiastowy dostęp do najświeższych informacji oraz dynamika tego multimedialnego produktu dają czytelnikowi wrażenie uczestnictwa w procesie tworzenia publikacji. Powoli wrażenie zamienia się jednak w rzeczywistość, bo już dziś czytelnik staje się współtwórcą, którego zaprasza się do redagowania i uzupełniania treści. Książka jest obecnie czymś więcej niż tylko informacją utrwaloną na papierze i w przyszłości jej znaczenie zwiększy się jeszcze bardziej. Z jednej strony będzie to większa personalizacja treści, z drugiej zaś dynamika i multimedialny charakter nowoczesnych środków przekazu. Lipskie Targi Książki są świadkiem i prorokiem tych zmian. W podejściu organizatorów tego wydarzenia widać to, co powinno stać się udziałem całego rynku książki: bezpośredni kontakt z końcowym użytkownikiem, z czytelnikiem. 

 

 

 
 

 

 
 
 

 
 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Kodak stawia na inkjet

Kodak stawia na inkjet

Kodak podjął strategiczną decyzję pozostania w biznesie inkjetowym i niesprzedawania jednak tego działu. Decyzja zapadła po szczegółowej analizie modelu biznesowego w strukturach firmy i po rozmowach z potencjalnymi kupcami. „Biznes maszyn Prosper wzrósł o 40 procent dzięki sprzedaży materiałów eksploatacyjnych, co wzmocniło biznes inkjetowy, a to wpłynęło na podjęcie decyzji”, mówi Jeff Clarke, chief executive officer z Kodaka.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty