Kalendarium

18-21.05.2017 · Targi Książki

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe

25-28.09.2017 · Pakfood

10-12.10.2017 · World Publishing Expo

18-20.11.2017 · Viscom Düsseldorf

W zasięgu ręki. 10. edycja Hunkeler Innovationdays.

Data publikacji: kwiecień 2013

W dniach 11-15 lutego w Lucernie odbyła się dziesiąta edycja targów Hunkeler Innovationdays. Obok wiodących producentów systemów wykończeniowych na wystawie pojawili się także najważniejsi dystrybutorzy maszyn do zwojowego druku cyfrowego. Na ich stoiskach można było przekonać się o możliwościach praktycznego zastosowania nowych urządzeń atramentowych.

 

Tekst: Kurt K. Wolf

 

Najważniejszym aspektem gwarantującym sukces wystawie jest fakt, że od lat jest ona organizowana w jednej tylko hali. Ogranicza to liczbę gości oraz prezentowanych produktów. Dzięki temu w targach biorą udział wyłącznie fachowcy, osoby decyzyjne, które mają konkretne oczekiwania i plany inwestycyjne. Optymalna wielkość targów pozwala im w łatwy sposób zapoznać się z interesującą ich ofertą.

Impreza, która została po raz pierwszy zorganizowana w 1995 roku – wówczas jako mała wystawa w szwajcarskim miasteczku Wikon – przekształciła się z czasem w kilkudniowe, odbywające się co dwa lata targi branżowe, które przyciągają do Lucerny ponad 5 tys. fachowców ze Szwajcarii i z zagranicy. Już sam fakt, że w 2013 roku nie odbywa się żadna duża wystawa na temat przemysłowego druku cyfrowego, wróżył tegorocznej edycji Hunkeler Innovationdays pewny sukces, zwłaszcza że organizatorzy wydłużyli targi z czterech do pięciu dni.

Na powodzenie wystawy złożył się również szereg innych czynników. Hunkeler zaprezentował odwiedzającym swoje najnowsze produkty i mógł się przekonać o potrzebach obecnych i potencjalnych klientów. Oprócz samego organizatora, na targach pojawiło się grono najbardziej liczących się w branży producentów zwojowych maszyn cyfrowych. Pokazali oni, jak oferowane przez nich systemy pracują w połączeniu z urządzeniami marki Hunkeler, tworząc kompleksowe linie produkcyjne.

 

Co pokazał Hunkeler?

Organizator wydarzenia zaprezentował na swoim stoisku kilka ciekawych rozwiązań. Jednym z nich był system do produkcji książek na żądanie, który został pokazany już przed dwoma laty, tyle że w wersji prototypowej. Teraz producent zademonstrował wersję rynkową o prędkości 200 m/min. Linia przetwarza wstęgę papieru o szerokości 760 mm i drukuje składki cztero-, sześcio- oraz ośmiostronicowe, podwójnie złamane. W ciągu godziny maszyna może wyprodukować 2245 książek formatu A5, o objętości 192 stron.

Kolejnym produktem prezentowanym przez firmę Hunkeler było urządzenie do wstępnego powlekania z systemem suszenia podczerwienią, który umożliwia lakierowanie powierzchniowe przy pomocy dyspersyjnego lakieru ochronnego. Wykorzystanie podczerwieni sprawia, że podłoże drukowe nagrzewa się tylko nieznacznie, mimo aplikacji dużej ilości lakieru (nawet do 4 g/m2).

Inną propozycją firmy Hunkeler był prototyp nowego systemu do znakowania laserowego, za pomocą którego można wykonywać oznaczenia zabezpieczające. Moduł laserowy HL6 sztancuje i perforuje zadrukowaną rolę papieru, z której wykonywane są czeki, kupony czy korespondencja seryjna. Opatentowany przez Hunkelera system może pracować z prędkością 150 m/min, produkując składki jedno- lub dwustronicowe.

W Lucernie szwajcarski producent pokazał również POPP8 – najnowszą generację urządzeń z serii Printer Online Paper Processing, do której zalicza się odwijak UW8 oraz nawijak RW8. Oba moduły pracują z prędkością 300 m/min i obsługują wstęgę o szerokości 762 mm. Maksymalna gramatura podłoża to 350 g/m2, a ciężar roli – 1500 kg.

 

Przemysłowe maszyny atramentowe

Maszyny atramentowego prezentowane na zeszłorocznej drupie w niebagatelnej liczbie dwudziestu modeli, można uporządkować, dokonując podziału na kilka segmentów: druk transakcyjny w czerni i bieli oraz w kolorze; personalizowany druk reklamowy dla przedsiębiorstw finansowych, jak banki czy firmy ubezpieczeniowe; wysokonakładowa produkcja reklamy pocztowej na papierze o niskiej gramaturze; wysokiej jakości produkty typu direct mail; czarno-biały druk książek (pierwsze wydania i dodruki); druk książek w kolorze jako zamiennik druku offsetowego przy realizacji małych nakładów; niskonakładowy, kolorowy druk gazet w trybie „na żądanie”.

Wśród producentów znajdziemy firmy, których asortyment obejmuje kilka z wymienionych wyżej segmentów. Ponieważ jednak przy okazji Hunkeler Innovationdays przedsiębiorstwa te dysponowały ograniczoną powierzchnią wystawienniczą, konieczny stał się wybór jednego tylko systemu z portfolio każdego producenta. Każde urządzenie było prezentowane w połączeniu z modułami marki Hunkeler. W rezultacie w Lucernie można było wprawdzie zobaczyć urządzenia ze wszystkich segmentów, ale wystawa nie pozwoliła zaprezentować całej oferty maszyn dostępnych na rynku, jak to ma miejsce w przypadku „klasycznych” targów branżowych, gdzie powierzchnia wystawiennicza jest znacznie większa. Gości Hunkeler Innovationdays nie pozostawiono jednak samym sobie – na stoiskach wystawców obecni byli managerowie produktu i sprzedaży, którzy udzielali odpowiedzi na pytania nurtujące odwiedzających.

W Lucernie pokazano w sumie trzynaście różnych systemów drukujących z oferty jedenastu dostawców. W dalszej części artykułu omawiamy krótko każde z tych rozwiązań.

 

Kodak Prosper 1000XL

Urządzenie Kodaka drukuje książki z roli na rolę z prędkością 200 m/min. Czarno-białe składki są następnie przetwarzane na linii do produkcji bloków książkowych marki Hunkeler. Zdaniem Kodaka wykorzystanie maszyny Prosper 1000XL pozwala na opłacalną – w porównaniu z offsetem – realizację zleceń o objętości 3000 egzemplarzy. Połączenie Prosper 1000XL z linią marki Hunkeler ma podnieść pułap rentowności do 7000 egzemplarzy.

 

Ricoh InfoPrint 5000 GP

Maszyna marki Ricoh drukuje w kolorze książki i plakaty formatu B2 z maksymalną prędkością 128 m/min, w trybie z roli na arkusz. Urządzenie zaprezentowano w połączeniu z modułem Hunkeler CS6-II do cięcia poprzecznego.

 

Ricoh InfoPrint 5000 MP

Kolejne urządzenie prezentowane przez Ricoh drukuje czarno-białe książki i reklamę pocztową. Maszynę ustawiono w linii z modułem Hunkeler CS6-I do cięcia wzdłużnego i poprzecznego oraz układarką stosów. Wykorzystano również system kontroli zadruku Single Line Controller.

 

Impika iPrint Compact

Model zademonstrowany przez firmę Impika posiada jedną stację drukującą, która pozwala na czterokolorowy zadruk roli o szerokości do 47,4 cm. Maszyna iPrint Compact korzysta z tuszy pigmentowych i osiąga rozdzielczość 600 x 600 dpi w druku o prędkości 127 m/min. Produkty wydrukowane na maszynie Impika poddawane były dalszej obróbce: cięciu na luźne arkusze oraz złamywaniu.

 

Xerox CiPress 500 SED

Firma Xerox pokazała rozwiązanie do druku transpromocyjnego z roli na rolę. Maszyna CiPress 500 SED (Single Engine Duplex) pracuje z prędkością 150 m/min. Wykorzystuje bezwodny atrament wytwarzany z granulowanej żywicy. System posiada jedną stację drukującą.

 

Screen Truepress 520 EX

Pokazany przez Screen system Truepress 520 EX to model podstawowy serii 520. Drukuje czarno-białe książki, które – w postaci składek – trafiały podczas Hunkeler Innovationdays do ustawionej w pobliżu linii wykańczającej składającej się z modułu odwijającego i tnącego Hunkeler, a także dwóch złamywaków oraz sklejarki marki Horizon. Zastosowane w Truepress 520 EX głowice drukujące Epson pozwalają na produkcję z prędkością 64 m/min na roli o szerokości do 520 mm.

 

Screen Truepress Jet520ZZ

Firma Screen zaprezentowała także model Truepress Jet520ZZ, który drukuje w kolorze książki z prędkością 220 m/min. Podobnie jak w przypadku maszyny Truepress 520 EX, obróbka wykończeniowa odbywała się na linii introligatorskiej marki Horizon.

 

Océ/Canon CS 3900

Urządzenie, które można było oglądać na stoisku firmy Canon, to ColorStream 3900 o prędkości 127 m/min, co odpowiada 857 str. A4/min. Maszyna osiąga rozdzielczość 1200 dpi dzięki zastosowaniu technologii Océ DigiDot. Maksymalna szerokość zadrukowywanej wstęgi wynosi 540 mm. Możliwości maszyny Canon były prezentowane w połączeniu z dwiema liniami wykończeniowymi – do produkcji książek i druków transpromocyjnych.

 

HP Indigo w7250

Maszyna HP Indigo w7250 jest przeznaczona do produkcji fotoksiążek, obwolut książkowych, kartek pocztowych i reklamy pocztowej w czterech kolorach, na podłożach o gramaturze do 300 g/m2. Do urządzenia przyłączono moduł tnący Hunkeler CS6-II z maksymalnie pięcioma nożami do cięcia wzdłużnego i podwójnym cylindrem do cięcia poprzecznego.

 

Xeikon 8000

Firma Xeikon pokazała w Lucernie pięciokolorowy system Xeikon 8000 z dupleksem, drukujący z roli na rolę. Zadrukowane zwoje były cięte w module sztancującym HL6 marki Hunkeler.

 

Graph-Tech Monocube

Przedsiębiorstwo pokazało na swoim stoisku nową maszynę do druku atramentowego marki Domino Printing. Urządzenie to drukuje w trybie z roli na rolę z prędkością do 150 m/min, w rozdzielczości do 1200 dpi. Maksymalna szerokość wstęgi wynosi 780 mm.

 

KBA Rotajet 76

Firma KBA zademonstrowała pełnokolorową maszynę KBA Rotajet 76, która drukuje z roli na rolę z maksymalną prędkością 150 m/min. Z urządzeniem zintegrowano moduł do wstępnego powlekania marki Hunkeler.

 

Bograma/Atlantic Swiss Tec

Przedsiębiorstwa Bograma i Atlantic Swiss Tec pokazały wspólnie zintegrowany system do druku i sztancowania, który pozwala na produkcję krótkich serii pudełek składanych z 300-gramowego kartonu.

 

Nie tylko wystawa

Oprócz ekspozycji urządzeń w ramach Hunkeler Innovationdays odbyły się także imprezy towarzyszące. Branżowe stowarzyszenie Doxnet zorganizowało konferencję na temat zarządzania przetwarzaniem dokumentów. EBDA (Europejskie Stowarzyszenie Rozwoju Przedsiębiorczości) było – wraz z organizacją POD-i – gospodarzem konferencji CloudPrint 2013, która koncentrowała się na wykorzystaniu chmury obliczeniowej w branży poligraficznej. 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Kodak stawia na inkjet

Kodak stawia na inkjet

Kodak podjął strategiczną decyzję pozostania w biznesie inkjetowym i niesprzedawania jednak tego działu. Decyzja zapadła po szczegółowej analizie modelu biznesowego w strukturach firmy i po rozmowach z potencjalnymi kupcami. „Biznes maszyn Prosper wzrósł o 40 procent dzięki sprzedaży materiałów eksploatacyjnych, co wzmocniło biznes inkjetowy, a to wpłynęło na podjęcie decyzji”, mówi Jeff Clarke, chief executive officer z Kodaka.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty