20-23.04.2021 · drupa on-line
18-20.05.2021 · Viscom, Duesseldorf
22-24.06.2021 · InPrint, Monachium
12-15.09.2021 · Fespa, Amsterdam
21-24.09.2021 · Labelexpo, Bruksela
-
CONTENT
-
Biznes
- Pleßke nowym CEO
- Digiprint uzupełnia portfolio
- Chespa i Hesse współpracują
- Alon Bar-Shany w Highcon
- Nowy dyrektor sprzedaży
- Be Brilliant!
- Nowa inwestycja Druck Chemie
- Targi ICE, CCE i InPrint w nowej dacie
- Orlen przejmuje Polska Press
- Reprograf-Grafikus przedstawicielem MPS
- Współpraca Kodak i Microsoft
- Joint venture z Masterwork
- Targi drupa i interpack odwołane!
- Współpraca Komori i MBO
- Tecnau Experience Center
- Nicolas Wiedmann nowym dyrektorem
- Wspólny przełom Asahi i Esko
- Do zobaczenia w 2021!
- Ricoh Business Booster
- DuPont rezygnuje z drupy
- Współpraca z QIPC-EAE
- Drupa bez wystawców
- Performance 2024
- Drupa bez EFI
- Nowy początek
- Targi InPrint odwołane
- Targi bez firmy Kodak
- HP rezygnuje z drupy
- Jacek Hamerliński nowym prezesem
- Capgemini przejmuje obowiązki
- Kolejne firmy podejmują decyzje
- UPM zamyka fabryki
- SCA przekształca produkcję
- Nowy dyrektor Mimaki
- Nowy, większy magazyn Igepa
- Nowa fabryka Progroup
- Kodak po drugim kwartale
- Markem-Imaje przejmuje Solaris
- Pierwszy Tauro H3300 w Polsce
- Domino przejmuje Lake Image
- Kurz potwierdza drupę
- Spadek 71% w reklamie zewnętrznej
- Gallus zdaje egzamin
- Kornit przejmuje Custom Gateaway
- Heidelberg wykupuje obligacje
- Goebel kupuje społkę MM
- Cerm uzyskuje niezależność
- Regeneracja branży druku
- Lito wzmacnia Miller Graphics
- Rezygnacje i potwierdzenia
- Zakończenie przejęcia Antalis
- Stephen McCartney na EAMER
- Heidelberg sprzedaje Gallusa do holdingu benpac
- Pierwszy e-sąd w Polsce
- Usługi z jednego źródła
- Kama potwierdza udział w drupie
- Komori i Manroland rezygnują z drupy
- Reorganizacja w Saueressig
- AR Packaging - Nowa marka pod nową nazwą
- Müller Martini zamyka biuro
- Dla lepszego workflow
- Idera dla tektury falistej
- Przyszłość HP Indigo
- Mondi mianuje przewodniczącego
- Arik Gordon nowym CEO
- Niepopularne decyzje
- Bobst rezygnuje z drupy
- Mutoh w Drukmanii
- Pogorszenie sytuacji w 90% firm poligraficznych w Polsce!
- „Klient nasz Pan”
- Amagraf wspiera klientów
- Kokusai kupił Antalis
- Nie budujemy firmy, budujemy kulturę!
- Pismo Polskiej Izby Druku
- Nowa struktura zarządzania
- Canon odtwarza dzieła sztuki
- Oferta maszyn regenerowanych
- Będzie drożej
- Wysokonakładowy druk atramentowy
- Karl Knauer z Subskrypcją Heidelberga
- Czas niepewności
- Trudny rok Heidelberga
- Zdecydowane nie
- Epson chroni środowisko
- Feldmuehle kończy restrukturyzację
- Wrogie przejęcie?
- Przejęcie MBO zablokowane
- Heidelberg na nowym kursie
- Sukces Onlineprinters
- Ricoh nowym członkiem koalicji
- Nowy dyrektor finansowy
- Oficjalne połączenie
- EFI i Siris LLC
- Centrum badań
- Wyniki finansowe za I kwartał
- Joint venture z dowodzeniem
- Nowy prezes zarządu
- Nowa strona internetowa
- Packaging Design Center
- Crispy Mountain wcielone
- Nowa siedziba Durst
- Zmiany w strukturach Xerox
- Biznesowa dojrzałość, czyli finansowanie maszyn
- Znowu na plus. Roczny bilans Heidelberga.
- Cyfrowy filar. Heidelberg rozbudowuje dział Digital.
- Nowa strategia KBA
- Nowy początek. Kodak otwiera centralę w Szwajcarii.
- Zwycięstwo wymaga odwagi. Przyszłościowe rynki.
- Przebudować piramidę. Rynek komunikacji.
- Dobra mina do złej gry. Ipex 2014.
- Ból przemian. Druk 2050.
- Szansa na sukces. Świat komunikacji wizualnej.
- W dążeniu do większej spójności. Strategia KBA CEE.
- Wrzuć monetę. Dyskusja wokół Piano Media.
- Na zyski trzeba zaczekać. Heidelberg podsumowuje rok.
- Drupa krzepi. Walne zgromadzenie KBA.
- Spadek optymizmu? Ipex 2014.
- Stać cię na więcej! ABC leasingu.
- 90 lat ciągłości. Rocznica istnienia Hunkeler.
- Początek nowej ery? Zmiany w manroland.
- Punkt przecięcia. Współpraca Heidelberg i Ricoh.
- Całe Chiny drukują. Heidelberg buduje fabrykę.
- Pogodna jesień. Aktualne dotacje unijne.
- Rok na podbicie świata
- Pomarańcz w biznesie
- Polska, Czechy, Słowacja
- Korzystne pół roku
- Decyzje strategiczne
- Agfa Graphics po 2. kwartale
- H1 w jasnych barwach
- Branża poligraficzna po kryzysie
- Proces trwa
- Czy zerowy VAT zostanie?
- „Niemieckie” euro drukowane za granicą.
- Półrocze lepsze niż rok temu
- Zaciskając pasa
- Widoczna poprawa sytuacji
- Zakład Zanders Reflex zmienia właściciela
- Licencja na papier
- Nowa spółka dystrybucyjna
- Transakcja sfinalizowana
- InfoPrint Solutions własnością Ricoh
- Zmiana organizacji pracy Edipresse Polska
- Nowe możliwości finansowania inwestycji
- Nowy image. Dalim Software
- Przejęcie „Pulsu Medycyny” i „Pulsu Farmacji”
- 75 lat na rynku. Avery Dennison.
- Dziennik Gazeta Prawna. Zwolnienia pracowników.
- Agora. 25 mln euro w biznes kinowy.
- Cezar sprzedany. Polska drukarnia zmienia właściciela.
- PWPW. Żarnotal ponownie wybrany.
- Kolejny prestiżowy partner. QuadTech w ofercie Equipo.
- Mayr-Melnhof. Szwajcarska fabryka zamknięta.
- CGS i Roland DG Benelux. Współpraca technologiczna.
- Heidelberg. Kolejnych 400 zwolnień.
- Agfa przejmuje Gandinnovations. :Jeti wchodzi do rodziny.
- BASF. Dobre prognozy na 2010.
- Ringier i Axel Springer. Fuzja w Europie Wschodniej.
- Independent. Rosyjski miliarder kupi dziennik.
- Przeprowadzka ACCHSH. Więcej przestrzeni dla innowacji.
- Idea Leasing. Nowa giełda internetowa.
-
Ludzie i wydarzenia
- Canon i podwójne „A”
- Sun Chemical nagrodzony
- Koniec wolnych mediów?
- Okładka w technologii 3D
- RemaDays Warsaw odwołane
- Barwy siły i nadziei
- Let’s pack w wersji świątecznej!
- Polska z lotu ptaka
- Targi Fespa przełożone
- Ikea rezygnuje z katalogów
- E-Sympozjum Poligraficzne 2020
- Etykieta - czas na RFID
- 70 lat wspólnej historii
- Cyfryzacja miarą jakości
- Business Agility Pack
- UL Ecologo dla Koenig & Bauer
- Analiza danych z Business Intelligence
- Polish Prinect User Day II
- Sun Chemical i HolyGrail 2.0
- Viscom Italia Hyper Reality
- Epson nagrodzony
- Szansa dla młodych
- Wspomnienie o Tadeuszu Chęsym
- Jednostka flekso dla AccurioLabel
- Pierwsi w Europie
- Drupa preview
- Print on dispa!
- Laureaci Złotego Gryfa
- ROQprint Oval w Api.pl
- Analityka wydajności
- Podwójna moc Teckwin Shark
- Nowoczesne uszlachetnianie
- Z arkuszy na zwoje
- Złoty Gryf 2020
- Projekt: eko-opakowania
- Oprawa zeszytowa z Duplo
- Versafire na czele digitalizacji
- Setna instalacja Tau
- Oferta prosto z targów
- Tysiące wydruków dziennie
- Artystyczne zwierciadło
- Wyjątkowa siła druku
- Fujifilm rezygnuje z targów
- „Atak na wolność prasy”
- Art of Color zaprasza
- Mellow inwestuje w Koenig & Bauer
- Fespa Eurasia w 2021 roku
- Pierwsza w Polsce maszyna AccurioPress
- LabelStream wyróżniony
- Złoty Gryf 2020
- Pierwszy klient w UK
- CGS spotyka Oris
- Nagrodzony CoBo-Stack
- Robin Food
- Pierwsza Rapida 106 w Polsce
- 30-lecie ESMA
- Beta testy i zastrzyk finansowy
- Garaż innowacji
- Art of Color 2020
- Duda i Trzaskowski w mediach
- Fespa odwołana
- 25 lat Igepa Polska!
- Mewa w TOP 100
- Mimaki Live Series
- Fespa wraca na jesień
- Współpraca ponad podziały
- InPrint Munich 2021
- Hunkeler Innovationdays
- Targi Fespa
- Packaging Innovations 2020 - zmiana terminu
- Sun Chemical i koronawirus
- Druk w Smithsonian Institution
- Papier w centrum Frankfurtu
- Dzień otwarty w MDM-Druk
- EFI z nowym CTO
- Bobst i partnerzy
- Konica Minolta z nowym szefem
- Nowy dyrektor w OKI
- Europapier Polska wspiera krwiodawstwo
- Golden Pixel Award 2019
- Global Graphics mianuje nowego CEO
- XLIIII Poligraficzne Konfrontacje
- Nowa prezeska i CEO w Stora Enso
- Manga w druku 3D
- Printology 2019
- InPrint 2019
- RemaDays 2020
- Świat nauki Avery Dennison
- Nowości na Labelexpo
- Targi pełne atrakcji
- Oferta na stulecie
- Wyróżnienia i maszyny
- FINAT Recycling & Sustainability 2019
- Najważniejsi na rynku książki
- Meet Kodak już za nami
- Jubileuszowa edycja Konkursu ART of PACKAGING
- Nowy wiceprezes i dyrektor handlowy w Reprograf
- Cyfrowy przepływ
- Rywalizacja i współpraca. Meet Kodak Polska 2014.
- Premiera z bonusem. Dzień otwarty Mueller Martini.
- Viva Las Vegas. EFI Connect 2014.
- Obchody rozpoczęte. 650 lat w służbie książki.
- Branża ściąga do Poznania. Podsumowanie targów Poligrafia i Euro-Reklama.
- Po raz szesnasty w Łodzi. Film Video Foto 2013.
- W zasięgu ręki. 10. edycja Hunkeler Innovationdays.
- UdaneDays. RemaDays Warsaw 2013.
- Najlepsi z najlepszych. Golden Pixel Award 2012.
- Z prepressem po Polsce. Podsumowanie X-Rite Innovation Days.
- Szkoła zaawansowanej poligrafii. Mimaki Innovation Day w Bydgoszczy.
- Rendez-vous z poligrafią. Meet Kodak Polska 2012.
- Spotkanie dwóch światów. Mailingtage 2012.
- And the winners are… EDP Awards 2012.
- Edukacja poligraficzna: Pozytywny wybór
- Kraj kwitnącej poligrafii. Targi IGAS.
- Mają talent. WorldSkills 2011.
- Nauka & przemysł
- Znamy laureatów
- Ostatni dzwonek
- Get Prinected!
- Żwawa staruszka
- Głos czytelnika
- Wychować poligrafa
- Polacy najlepsi w piłkarzyki
- Wsparcie dla edukacji
- Interesy w dobrym nastroju
- Pewnego razu w Lucernie
- Made in Turkey
- Golden Pixel Award 2010
- Wiele nowości na pokładzie
- Nagrody dla młodych poligrafów. Zakończenie roku w Lelewelu.
- Gyorgy Kovacs u steru. Prezes Fespy wybrany.
- Digital Label Summit 2010. Etykiety na szczycie.
- Eksploracja innowacji. Nagroda Xplor dla GMC.
- Sappi European Printers of the Year. Polska drukarnia w finale.
- Antalis czyta dzieciom. Wyróżnienie dla papiernika.
- Meet Kodak Polska. Spotkanie z technologią.
- Adobe przez Internet. Creative Roadshow Online.
- Projekt artystyczny Heidelberga. Smak Japonii.
- Océ otwiera drzwi. Prezentacja w nowym salonie.
- Szkolenie DNT. Wydawcy w Pradze.
- Najlepsi nagrodzeni. Bertl’s Best dla Konica Minolta, Canona i Xeroxa.
- Urodziny ACCHSH. Krok w kolejną dekadę sukcesu.
- Nagroda dla Dursta. Produkt Roku.
- Open house w firmie Mellow. Po pierwsze klient.
- Dni Otwarte Duplo Polska. Spotkanie z technologią.
- HP Indigo Digital Labels & Packaging Contest. Najlepsi wśród etykiet i opakowań.
- Kreatywność nagrodzona. Finał I edycji Adobe Creative Search 4 Ideas.
- Print Media Seminar firmy Heidelberg. Dla młodych poligrafów.
- Poligrafowie wspierają edukację. Spotkanie w Pomorskiej Szkole Rzemiosł.
- Dziewięciu wspaniałych. InterTech Technology Awards rozdane.
- Kolejne instalacje Kodaka. Motto w działaniu.
- Rozwiązanie Mondi nagrodzone. Bariera dla powietrza.
- FINAT Recycling & Sustainability 2019
-
Prepress i software
- Ochrona urządzeń bizhub
- Sposób na spójność kolorów
- Coldset i druk metalu
- The Design Hub
- Impozycja sztucznej inteligencji
- Optymalizacja impozycji
- Rewolucja kolorystyczna
- Google zamyka Cloud Print
- Stół do cięcia Kongsberg X Edge
- Drukowane narzędzia
- Półtora tysiąca instalacji
- W imię oprogramowania
- Elastyczne połączenie
- Oprogramowanie Sendys Explorer
- Fleksografia przyszłością druku
- InteractiveStock - Bank zdjęć inny niż wszystkie
- Powtarzalna precyzja
- Narzędzia pod ręką. CorelDRAW Graphics Suite X7.
- Pasja i technologia. Kodak Flexcel NX w DigiFlex Group.
- Łatwa edycja PDF-ów. Enfocus PitStop 12.
- Pobić własny rekord. Kodak Magnus Q800.
- Raz a dobrze. Rozwiązania Fujifilm.
- Monitoring monitorów. Nowości na rynku.
- Ciało doskonale czarne. Pomiar światła w kontroli barwy.
- Wszystko w pakiecie. Nowość marki EFI.
- Produkcja bez ryzyka. Linia Pressmax od Fujifilm.
- Świt lustrzanek. 25-lecie Canon EOS.
- Chiny w natarciu. CtP na drupie 2012.
- Fioletowa rewolucja Fujifilm. Produkcja płyt offsetowych.
- Kosmiczna technologia. Rozwiązania GL Optic.
- Treść dobrze opakowana. Nowe funkcje Adobe DPS.
- Przyszłość to prostota. Technologia Fujifilm.
- Zielone światło dla płyt. Nowości Agfa Graphics.
- Tworzenie i przetwarzanie. GMC Software Technology.
- Program na dziś. Nowości Four Pees.
- Większy kaliber
- Rzuca się w oczy
- Spec od optymalizacji
- Przygotowalnia pod kontrolą
- Program myśli za ciebie
- Pewny PDF
- Paleta możliwości
- Małe firmy, wielkie potrzeby
- Łatwe poprawki
- Interaktywne aplikacje
- Impozycja bez zakłóceń
- Dla druku i WWW
- CtP z powodzeniem
- W pełni zintegrowana
- Spróbuj sam!
- Prepress na odległość
- Bujna trzydziestka
- W ślad za klientem
- Pierwsze kroki
- Wyczaruj półkę
- Zapanują nad kolorem
- Impozycja bez impasu
- Jeszcze lepsza komunikacja
- Podkręcony przepływ pracy
- Drukuj prosto z iPhone’a
- Druk bez wpadek
- Proofing w druku opakowań
- Aby praca sprawiała przyjemność
- APPE w akcji
- Nowe wotum dla 3D
- Workflow w ryzach
- Obrazy w zasięgu myszki
- Specjalnie dla cyfry. Domino i EskoArtwork.
- Projektowanie piątej generacji. CorelDRAW Graphics Suite X5.
- Nowy numer już... na ekranie. Adobe.
- Adobe Creative Suite 4 cz. 3. Illustrator Krzywo, też prosto…
- Adobe Creative Suite 5. Treść bez ograniczeń.
-
Druk cyfrowy
- Rozwój z AccurioPress C12000
- Visual PressSupport
- Dalszy rozwój RotaJET
- Epson do druku na tekstyliach
- Mimaki 3DUJ-2207
- Ekologicznie u Flexolabels
- Inwestycja w druk cyfrowy
- Szybsza, cyfrowa Panthera
- Nowe plotery DesignJet
- Szwajcarska precyzja
- Drukowana ryba
- Drukowana elektronika
- Drukowanie na wysokości
- Game changer
- Japońska jakość Mutoh
- Inwestycja w złociarkę
- Drukowanie odzieży
- Respirator 3D
- Rozszerzone portfolio
- RotaJet 225 do drukowania dekorów
- Heidelberg na liście życzeń
- Gardners inwestuje w EFI
- Druk 3D szkodzi zdrowiu
- Instalacja Accurio Label 190
- Fogra ma znaczenie
- Współpraca Highcon i Digiprint
- Standardy HP
- Rozwój swissQprint
- Konica Minolta instaluje
- Dla różnych potrzeb
- Nowy Screen Truepress Jet520HD
- Graficznie i technicznie. Epson SureColor SC-T.
- Bogatsze portfolio. Konica Minolta na targach Ipex.
- Do plakatów i POS-ów
- Etykieta uczuciowa. HP Indigo dla Coca-Cola.
- Pionierzy ze Styrii. Pierwszy Jet Press 720 w Europie.
- Postaw na żel. Ricoh Aficio MP CW2200SP.
- Osiem i pół. Rozwiązanie HP do druku gazet.
- Przełom w schematach. HP Indigo 10000.
- Noce i dnie. Rozwiązanie Océ i manroland.
- Dane dobrze podane. Druk zmiennych danych.
- Na początku była pasja. ArtSigma – usługi od A do Z.
- Nowa era w druku cyfrowym? OWN_X WideStar2000.
- W rytmie nano. Druk cyfrowy na drupie.
- Inny niż inni. Przepis na rozpoznawalność.
- Ich czworo. Nowe urządzenia Xerox.
- Wpisuje się w krajobraz. Océ dla geodezji i kartografii.
- Podwójna premiera. Wspólny produkt Canon i Océ.
- Druk cyfrowy i potęga offsetu
- Z chmury do druku
- Weź zebrę do ręki
- Zastrzyk energii
- Wydajna produkcja
- Czas patchworku
- Dotknij i drukuj
- Niepozorni specjaliści
- Podnoszą na druku
- Precyzja w każdym calu
- Wspólne dziecko
- Zdjęcie jak marzenie
- Nowa konstelacja
- Bestseller w druku etykiet
- Nowa rzeczywistość
- ES jak same zalety
- Cyfrowa próba ognia
- Ciche asystentki
- Drukują za dwóch
- Złoto za efektywność
- Mały zaskakuje
- Najmłodszy brat
- Ricoh i Managed Print Services
- Canon EXPO 2010 w Paryżu
- Kodak nagrodzony
- Akcja integracja
- Xeikon poszerza serię 3000
- 60 lat katalogu IKEA
- Urządzenia po regeneracji
- Jakość jak w kolorze
- Mali następcy
- Sposób na A3
- Kompaktowo od Canona
-
Druk wielkoformatowy
- Nowy EXPERT RS 6003
- Anapurna H1650i LED w Kandela Lighting
- Nowa maszyna flekso Vision CI od Bobst
- Urządzenia na pokładzie
- Nowy Roland SOLJET EJ-640 do druku wielkoformatowego
- Przegląd dystrybutorów maszyn LFP 2016
- Sternal International - Nawilżanie tworzy klimat
- Najlepsze przed nami
- Pokaz cyfrowej siły. Nowości Mimaki.
- Nie do zatrzymania. Nowości firmy HP.
- Transfer w ekstraklasie. Epson SureColor SC-F7100.
- Zmiana wedle potrzeb. Inca Digital Scaleable Architecture.
- Zbawienna próżnia. Fujifilm i produkcja POP-ów.
- Uzależnieni od jakości. Drukarnia Drukpoznan.pl.
- Poczuć barwę. Druk na tekstyliach.
- Ściana z pomysłem. Design z HP.
- Metaliczny smak luksusu. Kolejny model z serii Epson SureColor S.
- Atramentowi sprinterzy. Mimaki JFX500-2131 i UJF-6042.
- Płaski ideał. Océ Arizona 360 GT w Center Print.
- Zegarki, sery i plotery. Innowacje w Christinger Partner.
- W innym świetle. Utwardzanie lampami LED.
- Poprzeczka wyżej. Kolejne plotery Mimaki.
- Pomnażanie zastosowań. HP Designjet.
- Tekstylni wychodzą z krzaków. Druk cyfrowy na tkaninach.
- Od razu na ubraniu
- Udany debiut
- Płynne utrwalanie
- Klejnot w koronie
- Pozytywny odbiór
- Zabierz go ze sobą
- Pole do popisu
- Zintegrowane rozwiązania
- Z perforacją
- Wirtualny druk
- Szybkie otwieranie
- Sztywna biel
- Szczęśliwa ósemka
- Siła modułu
- Seiko i d.gen w ofercie
- Przenośne zgrzewanie
- Pod lupą
- Płynna biel
- Oprogramowanie do cięcia
- Oczko wyżej
- Nowszy model
- Najlepsi w oklejaniu
- Na wybiegu
- Migracja limitowana
- Licz na papier
- Lew wśród UV
- Kurs na laminowanie
- Kolory w standardzie
- Kolor zwycięstwa
- Ile eko w eko?
- Grunt do podłoże
- Efekty specjalne
- Do wizytówek
- Do pobrania
- Dla wymagających
- Dla kurczliwych
- Plotery nie bez kozery
- Caffè Latex
- Więcej niż druk
- Urodzinowe niespodzianki
- Poprzeczka wyżej
-
Druk offsetowy
- Chroma szybciej
- Proszę drukować
- Maszyna dla biznesu
- Zmywacz regenerujący
- Nowa płyta bezprocesowa
- Akademia Heidelberga. MultiDot
- Przełomowa inwestycja
- Technologia od ponad czterdziestu lat
- Zmywacze nowej generacji - Böttcherin Ventana i Aquilo
- Dobre uzbrojenie. KBA Rapida w Granpak.
- Wejście w większy format. Speedmaster XL 75 Anicolor.
- Przyszłość należy do UV. Utwardzanie farb offsetowych.
- Na podbój rynku. System suszenia UV Komori H-UV.
- Druk z efektami 3D. Wprowadzenie do druku soczewkowego.
- Perfecting w Perfekcie. Speedmaster XL 106 w warszawskiej drukarni.
- Pionierski duch. Speedmaster XL 145 w Hammer Poznań.
- Przykład zza miedzy. KBA Rapida 106 w Model Obaly z Opawy.
- Rozmowa z Krzysztofem Raczkowskim.
- Hybrydowe zaskoczenie. Innowacje KBA.
- Nowy statek we flocie. Poszerzone portfolio Heidelberga.
- Bezwodny – niezawodny. Presstek 34DI.
- Potęga obciągu. ContiTech prezentuje nowe produkty.
- Kompaktowy kompan. Najnowsza rotacja KBA.
- manroland. Rozszerzona oferta printcom.
- Sztuka łączenia
- Wszystkie maszyny drukują tak samo
- Niech żyje druk!
- Szybka zmiana miejsc
- Przyjacielskie olbrzymy
- W centrum zainteresowania
- Karton nadaje ton
- Maszyna, która dojrzewa
- Unikat na własność
- W pakiecie
- Wałkujemy temat
- Szersza oferta
- Na dopalaczach
- Offsetowy kwartet
- Kiedy DD poznał IML
- Napęd na cztery koła
- Rapida po raz piąty
- Taniec ze wstęgą
- Jesienne Speedmastery
- Eizo Pin-Up 2010
- U nas to standard
- Spektakularna rotacja
- Nawet 4,32 mln stron na godzinę!
- Hasło przewodnie: kompaktowość
- Neutralny Speedmaster
- Futureproof firmy manroland
- Precyzja w ustawieniu wałków. System DigiNip.
- W kierunku opakowań. Speedmaster i Suprasetter w Wieluniu.
- Sleeve. Shrink sleeve. Nowa wersja maszyny drukującej VSOP z technologią sleeve.
- Najwyższa technologia w każdym formacie. Kolejne instalacje sprawdzonych Rapid.
- Rozmiar uniwersalny? Półformatowe maszyny offsetowe.
- Podwójny milioner. Pierwsze sukcesy nowego Rolanda 900 XXL.
- Oryginał czy podróbka? Lekarstwa bezpiecznie zapakowane.
- Rapida na fali. Instalacja w TFP krokiem milowym w dziedzinie offsetu.
- Rozwój pod prąd. Drukarnia Kern z Bexbach.
-
Druk opakowań
- Miliard opakowań w rok!
- Więcej możliwości, więcej zleceń
- Nowa linia produkcyjna
- Modernizacja Delty SPC 130
- Heidelberg w Karl Knauer
- Dystrybucja w chmurze
- Granpak inwestuje w maszynę Koenig & Bauer
- Inkcups wprowadza rewolucję
- LabelExpo 2019
- Nowa jakość cięcia i bigowania
- Pierwsze rozwiązanie w Polsce
- Imponująca prędkość
- Demograficzne wyzwanie
- Bezpośrednie podejście. DecoType od Krones.
- Wyższy standard druku. System Pan4C w MWV Manufacturing.
- Na zdrowie. Systemy EyeC Proofiler.
- Hot or cold? Porównanie druku hot- i cold-stampingowego.
- Jeszcze lepiej. Technologia Full HD Flexo od Esko.
- Rewolucja wysokiej rozdzielczości. Printpack Poland łączy flekso z rotograwiurą.
- Nowy wymiar jakości. Technologia HD Flexo.
- Co wybrać? Status quo form fleksograficznych.
- Obrona terytorium. Fleksografia na drupie.
- Forma w dobrej formie. Produkcja płyt z DuPont.
- Zdobywamy rynek jakością. Technologia HD Flexo.
- Wystarczą cztery. System Spotless od Kodaka.
- Mała firma, duże wyzwania
- Czas na automat
- Fleksograficzna debiutantka
- Tuleje na nowo
- Trzeci muszkieter
- Cyrel wkracza do Stanów
- Flekso robi różnicę
- Królowa jest tylko jedna!
- Flekso po włosku
- Tuleje pod ochroną
- Płyta potraktowana laserem
- Mariaż inkjetu i flekso
- Rewolucja w wymiarze HD
- Więcej niż maszyna
- Duża precyzja małego urządzenia
- Etykiety magnetyczne
- Tryumf fleksografii. DuPont i 35-lecie technologii Cyrel.
- Targi Ipex: Atlantic Zeiser. Alfabet druku.
- Rynek etykiet - Raport. Samoprzylepna jakość.
- Flekso a etykieta. Wyróżnić się.
- Etykieta w niszy. Wywiad z Garym Flavellem z Madico.
- Sun Chemical. Bezpieczny kontakt.
- Rozwiązania dla druku od A do Z. Pozytywne imPRESSje.
- Precyzyjny druk flexo i typo. Większa rozdzielczość – lepsze efekty.
- Ruszyła produkcja smartGPS. Nowy flekso standard?
- EskoArtwork. W technologii HD.
- Trelleborg. Obciągi dla opakowań.
-
Introligatornia
- Ploter tnąco-bigujący w ZTP
- Większa moc przerobowa
- Modułowe iSaddle
- Valiani w firmie Kram
- Różnorodność cięcia
- Czas krótszy o połowę
- Perfekcyjne cięcie
- Pierwsza sztanca RDC 106 w Polsce
- Cięcie bez wykrojników
- Dwukrotnie szybszy Docucutter
- Duplo usprawnia produkcję
- CNCtechnika - Złoty plan
- Samodzielna maszyna
- Od pierwszego wejrzenia. 3D Evolution od MMP Neupack Polska.
- Stawiamy na cyfrę. Ploter Kongsberg w drukarni Quad/Graphics.
- Ludzie i maszyny. ERBI instaluje system Diana X80.
- Brawurowe broszurowanie. Nowe linie broszurujące Duplo.
- Ramię w ramię. Introligatornia dla maszyn cyfrowych.
- Rozwój w zwoju. Nowość manroland web systems.
- Papiery wartościowe. Uszlachetnianie laserem.
- Karty na stół. Premierowa instalacja Kongsberg i-XE10 Auto.
- Druk na finiszu. Trendy w wykańczaniu.
- Efekt lakierowany. Uszlachetnianie opakowań.
- Stawka większa niż szycie. Heidelberg prezentuje Stitchmaster ST 500.
- Wkładki i okładki. Nowe produkty Ferag.
- Na linii frontu. Hunkeler na drupie.
- Zszywanie w siodle. System broszurujący Duplo DBMi.
- Marnotrawstwo czy konieczność? Naddatek na obróbkę.
- Jakość to reguła. Duplo w drukarni Hetman.
- Ulga dla operatora. Automatyzacja z Feragiem.
- Wykończenie po białostocku. Drukarnia Arka-Druk.
- Oceniaj po okładce. Systemy Schmedt w firmie Iguana.
- Dookoła Polski. Zadowoleni użytkownicy Duplo.
- Otwarta na współpracę
- Intensywnie w Rzeszowie
- Wkładka jak z płatka
- Cięty na fotoksiążki
- Made in Switzerland
- Taniec złamywaniec
- Pierwsza w Polsce
- Wisienka na torcie
- Nowości Hunkelera
- Oko do detali
- Co za tempo!
- Księstwo Postpressu
- Syrius, gwiazda laminacji
- Rzutem na taśmę
- Zapraszamy do stołu
- EuroGraf w ofercie ITTP
- Wkładkowanie dookoła świata
- Żadnych kompromisów
- Tolek stawia na… rozwój
- Karton kaszeruje tekturę
- Nowe propozycje firmy Ferag
- Generacja „huncolor ready”. System tnący CS6-II.
- Pracownia kształtów ostatecznych. Najnowsze trendy w introligatorni.
- Oceniaj po okładce. Müller Martini.
- Targi Ipex: Rima. Podaj dalej!
- Targi Ipex: Kama. Hologram i spółka.
- Targi Ipex: Hunkeler. Trzy światowe premiery.
- Autobond. Licencja na laminowanie.
- Polar. Targowe cięcie.
- Zechini. W dobrej oprawie.
- System Duplo 3500. Broszurowanie bez opóźnień.
- Linia Entrance w drukarni Wrochna. Entrée nowej jakości.
- Ostatnie szlify. WRH Marketing i Ferag na Ipex.
- Introinnowacje. Duplo na targach Ipex.
- Idzie jak po taśmie. Primera E140 w drukarni Berger.
- Esko-Artworks. Kongsberg dla małych nakładów.
- Polar. Bezpieczeństwo w introligatorni.
-
Papier i materiały
- Bufor All Star Fount
- Nowy katalog od Mewy
- Mactac przypomina o dystansie
- PureZone na koronawirusa
- Zamknięcie fabryki Chapelle
- Inżynieria 3D od HP
- Metsä Board dla gastronomii
- Czyściwa wielokrotnego użytku
- AR Metallizing przejmuje Eurofoil
- Karton z celulozą mikrofibrylowaną
- Nowy produkt Metsä Board
- Rezygnacja z paliw kopalnych
- Kontynuacja produkcji
- Dominacja podróbek
- Jeszcze bardziej ekologicznie
- Pankaboard OY - Różne oblicza kartonu
- Włoskie randez-vous - Sposób na szlachetne wykończenie
- MEWATEX ULTRA, czyściwo do wrażliwych powierzchni
- Życzenia pomyślności
- Strategiczna przebudowa. Sappi otwiera PM 2 w Alfeld.
- Karton rośnie w siłę. ECMA w Polsce.
- Cudowna lekkość kartonu. Ulepszone produkty Metsa Board.
- Mniej znaczy więcej. Wyniki konkursu Chromolux.
- Kalendarz z pudełka. Design z kartonem Sappi.
- Alternatywa dla PVC. Nowe produkty Sihl.
- Zmierzch prześwitów. Innowacja Gmund.
- Genialny materiał. W skrócie o papierze.
- Karton pokazuje wnętrze. „Made to Fit your Style” od Sappi.
- Wspólny język. Publikacja Arctic Paper.
- Zielona masa. Papiery ekologiczne.
- Prywatna tęcza
- Kremowa nowość
- Respekt dla podłoża
- Papier na papier
- Wszystko zostaje w rodzinie
- Produkcja wstrzymana
- Na wyłączność
- Większe moce
- Papierowe błyskotki
- Dla smakoszy
- Zielony papier
- Dla HP Indigo i nie tylko
- Liner dla opakowań
- Makulatura wyższych lotów
- Dla opakowań i POS-ów
- Papierowa plastelina
- Inspirująca kostka
- Kolekcja oryginałów
- Recyklizacja papieru
- Paperworld 2011
- Karton chroni żywność
- W poszukiwaniu papieru
- Pierwszy papier nowej serii
- Nowości w ofercie Arctic Paper
- Z nosem w czasopiśmie. Zapach druku a nasze zdrowie.
- Wielkie wejście kartonów. Nowości Stora Enso.
- Munken Shop. Papier online.
- Arctic Paper. Papierowe nowości.
- Map Polska. Certyfikaty FSC i PEFC.
- Zanders Zeta. Kreatywne powierzchnie.
- Internetowy butik Gmunda. Papierowe hout couture.
- Mondi Jülich rozbudowuje park maszynowy. Strategiczna inwestycja.
- Dalsza restrukturyzacja M-Real. Przebudowa trwa.
- UPM kupuje Botnię. Inwestycje fińskiego papiernika.
- Kampania Green Range Mondi. Wyższy stopień zieloności.
- Nowy papier Burgo. Na miarę rotograwiury.
- Papiery Post-2-Cure Sihla. Dobre medium dla lateksu.
- Zawrotna produkcja Mondi. Rekord czterdziestolecia.
- Smurfit Kappa. Dla szlachetnych opakowań.
- Papiery Mohawk. Kolejne papierowe opcje.
- Żyć bez papieru? Kampania marketingowa Grycksbo Paper.
- Bielsza biel. Ulepszone kartony Cascades Djupafors.
- Równowaga w papiernictwie. 4. Raport Zrównoważonego Rozwoju.
- „Podstawowy” papier Core. Nie musisz go lubić!
- Papiery Hide od LakePaper. Lekko i stabilnie.
- Rozszerzone portfolio
-
Biznes
- PRENUMERATA
- ARCHIWUM
- PATRONUJEMY
- KARIERA
- PRESS
Chiny w natarciu. CtP na drupie 2012.
To, że CtP nie znajduje się już w centrum zainteresowania, nikogo nie dziwi, wszak od pojawienia się tej przełomowej technologii cyfrowego naświetlania płyt drukowych minęło już dwanaście lat. Ponieważ jednak ciągle jeszcze formy są w poligrafii tak samo niezbędne jak sam druk, warto przyjrzeć się temu, co dzieje się na rynku CtP. Nie ma ku temu lepszej okazji niż targi drupa. Tegoroczna edycja była dla nas źródłem kilku zdumiewających odkryć.
![]() |
Wspólne rozwiązanie firm Lüscher i Heidelberg – tutaj na stoisku Lüscher jako model Xpose! Xdrum. Urządzenie to jest przykładem rosnącej popularności technologii UV CtP. |
Wydaje się, że wśród płyt drukowych nie pojawiają się już zbyt często nowe produkty, co dało się zauważyć także na tegorocznej drupie. Targi upłynęły pod znakiem nie tyle nowości, co właściwie ulepszeń technicznych, do których można zaliczyć płyty termiczne przeznaczone specjalnie do druku wysokich nakładów, także za pomocą farb UV. Przykładem jest płyta termiczna HCR Universe, która pozwala na druk farbami UV i metalicznymi bez wypalania. Hiszpański producent tego rozwiązania – firma Ipagsa – zaprezentował ponadto nową generację płyt DOP pod nazwą Klasse NPN3 oraz płytę niskochemiczną Innova LCN, jak również szybką płytę termoczułą Arte SF25. Oferta Ipagsa jest teraz pełna, znajdują się w niej bowiem także płyty fioletowe. Z kolei firma Presstek pokazała płytę Pearl Dry Blue do większych nakładów (przeznaczoną właściwie do maszyn z technologią Direct Imaging), dzięki czemu poprawia swoją pozycję na rynku offsetu bezwodnego.
Rodzaje płyt, które nie wymagają wywoływania chemicznego – często zwane błędnie bezprocesowymi – rozwijają się w kierunku zdolności do druku wyższych nakładów, większej odporności na zarysowania i niższego zapotrzebowania na energię. Ulepszane są także takie produkty, jak płyty Kodak TNPP i PF-N (gazetowe, dostępne teraz także w Europie), Agfa Graphics :Azura TS i VCF czy Fujifilm Brillia HD Pro-T3. Zupełną nowością w ofercie Fujifilm jest termoczuła, wysokonakładowa płyta Brillia HD LH-PXE przeznaczona do nakładów na poziomie 0,5-1 mln. Można ją wywoływać za pomocą procesora ZAC, dla którego wsparcie stanowi XR-1200F – prośrodowiskowy reduktor odpadów i zużycia wody podczas obróbki płyt, pozwalający na zmniejszenie ilości odpadów o 80-90 proc.
Na drupie zostały zatem zaprezentowane niemal wyłącznie ulepszone wersje już funkcjonujących na rynku rozwiązań. Oprócz uzupełnienia istniejących serii płyt producenci przedstawili stosunkowo mało prawdziwych nowości. Scena należała za to do przedsiębiorstw z Chin, którym poświęcimy w tym artykule osobny akapit.
![]() |
Zawrotną karierę na rynku CtP robi fioletowa naświetlarka bębnowa Nautilus w formacie 70 x 100. Maszyna jest dziełem amerykańskiej firmy ECMR. |
Niewiele nowości pojawiło się też na rynku naświetlarek. Firma ECRM pokazała urządzenie pod nazwą Nautilus – naświetlarkę do płyt fioletowych w formacie 70 x 100. Instalując w maszynie wewnętrzny bęben, amerykański producent odchodzi od dotychczas stosowanego w swoich rozwiązaniach płaskiego łoża. Naświetlarka służy do produkcji form do druku wysokiej jakości akcydensów i zapewnia rozdzielczość 2540 dpi. Dzięki przepustowości wynoszącej maksymalnie osiemnaście płyt w ciągu godziny oraz ręcznemu, względnie półautomatycznemu sterowaniu naświetlarka Nautilus jest rozwiązaniem przeznaczonym dla małych, lokalnych drukarń z krajów rozwijających się (BRICS): Brazylii, Rosji, Indii, Chin i RPA.
Na zupełnie innym poziomie znajdują się natomiast naświetlarki gazetowe Agfa Graphics i Krause. Pierwszy z producentów zwiększył maksymalną wydajność swoich urządzeń z 300 do 350 płyt na godzinę. Taką właśnie przepustowością charakteryzuje się nowa wersja naświetlarki :Advantage N HS do produkcji wysokonakładowej. Model :Advantage N PL HS posiada ciekawe udogodnienie – system, który pozwala na ładowanie płyt bezpośrednio z palet. W podobne rozwiązanie wyposażona jest naświetlarka Krause LS Jet Multiformat, która naświetla w ciągu godziny do 300 płyt drukowych. Podobnie jak w przypadku Agfa Graphics, system ładowania płyt może przyjąć w sumie 6 tys. płyt z dwóch palet. Ładowanie płyt może się także odbywać bezpośrednio z kasety. Najszybszą naświetlarką na rynku pozostaje Vmax marki Dotline, która w ciągu godziny produkuje do 400 płyt. Urządzenie jest sprzedawane w Stanach Zjednoczonych przez firmę ECRM, a także w Chinach przez Huaguang.
Znacznie szybsze głowice i ulepszona automatyka ładowania – to cechy nowych systemów VLF marki BasysPrint należącej do Xeikona. Od omówienia tych rozwiązań rozpoczynamy kolejny temat – UV-CtP. Od kiedy w 1997 roku firma BasysPrint wprowadziła na rynek naświetlarkę pracującą na konwencjonalnych płytach UV eksperci z branży poligraficznej wciąż zadają to samo pytanie: czy to produkt niszowy, który odejdzie w zapomnienie wraz z malejącymi cenami płyt CtP? Pierwszej, przeczącej, odpowiedzi udzieliła szwajcarska firma Lüscher AG, która w 2008 roku zaprezentowała naświetlarkę Xpose!, stając się tym samym drugim producentem tego typu rozwiązań i osiągając niemały sukces dzięki licznym instalacjom w dużych drukarniach zwojowych. Rosnąca popularność UV-CtP była impulsem dla firmy Agfa Graphics, która wypuściła płyty pozytywowe i negatywowe (seria Aluva). Nowa oferta szybko podbiła rynek prepress.
Targi drupa 2012 przyniosły ostateczną odpowiedź na pytanie, jakie zrodziło się u zarania procesu naświetlania płyt konwencjonalnych metodą UV-CtP: nie jest to w żadnym wypadku produkt niszowy, któremu zagraża wyparcie z rynku. Niemały wpływ na definitywne rozwiązanie tej kwestii miała firma Heidelberg, która dołączyła do grona producentów rozwiązań UV-CtP, prezentując naświetlarkę Suprasetter 106 UV. Co ciekawe, urządzenie to powstało we współpracy z firmą Lüscher AG, która oferuje ten sam model pod nazwą Xpose! Xdrum. Naświetlarka naświetla w ciągu godziny do 25 płyt drukowych. Jest dostępna w wersji manualnej i półautomatycznej. Stworzyć nowy produkt wspólnymi siłami – zamiast na nowo wymyślać koło – to pomysł, który w czasach, gdy branża coraz bardziej się kurczy i trwa walka na marże, wydaje się szczególnie rozsądny. Najbardziej godne uwagi jest jednak to, dlaczego Heidelberg – jako największy na świecie producent maszyn drukujących – zdecydował się na ten krok. Firma dostrzegła bowiem na wielu rynkach wyraźne zapotrzebowanie na naświetlarki UV-CtP. Jak powiedział nam podczas targów Hartmut Wiese, product manager Heidelberga, inwestycja w tę technologię jest rentowna, ponieważ płacąc jednorazowo 20-25 proc. więcej za naświetlarkę, można rocznie zaoszczędzić 25-40 proc. na płytach.
Istnieje również drugi filar popularności UV-CtP – aktywność chińskich producentów. W tym segmencie działa obecnie pięciu dostawców z Chin, którzy sprzedają swoje produkty także na rynkach lokalnych. Policzmy: spośród osiemnastu światowych producentów naświetlarek CtP (wliczając Chińczyków) aż ośmiu – a więc niemal połowa – oferuje też rozwiązania UV-CtP. Tegoroczna drupa potwierdziła, że UV-CtP jest obecnie jedną z trzech wiodących technologii naświetlania płyt drukowych (obok fioletowej i termicznej).
![]() |
Firma Huaguang (należąca do koncernu 2nd Film Factory Lucky Group) to największy i najbardziej liczący się chiński dostawca płyt drukowych. |
Czy Chiny mają szansę stać się w przyszłości liderem rynku CtP? Warto zadać sobie to pytanie, zwłaszcza że produkty CtP już od pięciu, sześciu lat płyną z Azji coraz szerszym strumieniem. Na drupie padły aż trzy rekordy: ogólnej liczby wystawców z Chin, liczby producentów naświetlarek z Dalekiego Wschodu (w tym roku było ich sześciu, podczas poprzednich edycji – zaledwie jeden) oraz liczby chińskich firm oferujących płyty drukowe (21 na tegorocznej wystawie wobec dwunastu na drupie 2008). Dane robią duże wrażenie, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że w Chinach działa w sumie 30 producentów płyt offsetowych, podczas gdy w pozostałych krajach funkcjonuje łącznie tylko siedmiu. W dodatku udział Chin w światowym rynku płyt drukowych jest szacowany na około 40 proc.
Niniejszy artykuł nie mógłby pomieścić wszystkich 21 chińskich producentów prezentujących się na drupie. Skupmy się zatem na najważniejszych z nich. Do tego grona należą firmy: Huaguang, Longma, Konita, PNE, Sensinp, Strong i Xingraphics. Ich produkty można znaleźć w ofercie ogólnoeuropejskich dystrybutorów, takich jak: Atéce (Holandia), Wifac-International (Holandia) czy Abezeta (Hiszpania), ale również w portfolio wielu firm krajowych. Wymienieni dostawcy należą do największych – produkują rocznie 20 mln m2 płyt lub więcej, a część z nich już od lat prowadzi aktywny eksport swoich rozwiązań, przez co wyróżnia się na tle reszty. Co ciekawe, wszyscy chińscy dostawcy rozwiązań CtP mają w swojej ofercie klasyczną „trójkę”: płyty konwencjonalne, termoczułe UV-CtP. Warto dodać, że płyty konwencjonalne stanowią ponad 50 proc. chińskiego rynku płyt. Najnowszym trendem jest oferowanie płyt termoczułych przeznaczonych do produkcji wysokonakładowej; mają je w swoim portfolio firmy: Huafeng, Huaguang i Konita. Niewiele jest firm, które oferują płyty fioletowe. Do nielicznych przykładów należą: Bridgehead, Huaguang i Ronsein. Ta ostatnia pokazała na drupie płytę niskochemiczną (bez nazwy handlowej), którą po naświetleniu wystarczy poddać wymywaniu. Także termoczułych płyt bezchemicznych („bezprocesowych”) jest na chińskim rynku jak na lekarstwo. Można wymienić tylko takie produkty, jak Blackwood HTP-U czy Huaguang Processless Thermal Plate. Firma Blackwood może również pochwalić się jedyną na świecie bezchemiczną płytą UV. Innowacyjny charakter tego rozwiązania psuje jedno: tak naprawdę trudno się dowiedzieć, w jakim stadium znajduje się ta płyta – prototypu, wersji beta czy może produktu komercyjnego? Zostawmy to jednak europejskim dystrybutorom, którzy zajmują się importem tych niedrogich płyt, gwarantują wysoką jakość produktów dzięki własnej kontroli i dysponują na miejscu niezbędnym wsparciem technicznym i logistycznym. Taki system świetnie się sprawdza, czego potwierdzeniem jest napływ chińskich płyt do Europy.
Już od dwóch lat wiadomo, że także na Dalekim Wschodzie produkuje się całkiem sprawnie działające naświetlarki – produkty firmy Cron zaczynają zdobywać rynek. Również w tym przypadku targi drupa przyniosły spore zaskoczenie, prezentowało się na nich bowiem aż sześciu producentów naświetlarek z krajów dalekowschodnich: pięciu z Chin i jeden z Korei (firma Ajuhitek). Koreańczycy proponują naświetlarki termiczne i UV w formacie 70 x 100, w wersji manualnej i automatycznej. Chińska firma Hangzhou Wide Laser skupia się na urządzeniach superwielkoformatowych (VLF) – ma w swojej ofercie dwa modele tego typu. Wspomniany już Cron również posiada dwa urządzenia VLF, a oprócz tego także modele termiczne i UV. Naświetlarka Eastsetter marki East Space Light jest dostępna tylko w wersji manualnej, w formacie 70 x 100. Urządzenia o podobnej wielkości, za to pół- lub w pełni automatyczne, oferuje również firma Amsky. Od 2011 naświetlarki UV-CtP tej marki można kupić także w Europie. Dystrybucją zajmuje się holenderska firma Wifac-International. Huaruijingyi zajmuje się – jako jedyny spośród chińskich producentów – wyłącznie naświetlarkami termicznymi (manualnymi, półautomatycznymi i automatycznymi). Modele TR-600 i TR-800 tego producenta sprzedaje w Europie brytyjska firma Eurographique.
Biorąc pod uwagę, że według szacunków roczna azjatycka produkcja urządzeń CtP wynosi 2 tys. egzemplarzy, można posunąć się do stwierdzenia, że już wkrótce Azja przejmie połowę światowego rynku naświetlarek. W dodatku liderzy tego sektora, jak Screen czy Kodak, już teraz realizują większość swojej produkcji w Chinach. Na marginesie trzeba jednak rozważyć, że w Azji wciąż wiele firm produkuje klisze i urządzenia do ich naświetlania (CtF).
![]() |
Naświetlarki termiczne i UV chińskiej firmy Amsky znajdują się w ofercie holenderskiego dystrybutora Wifac-International, który sprzedaje je pod marką GPS Imagine. |
W małym offsecie naświetlarki do płyt poliestrowych dostarczane przez firmę Mitsubishi zajmują solidną pozycję. Producent pokazał na ostatniej drupie od dawna zapowiadaną naświetlarkę bezchemiczną Violet Digiplater VDP-CF 3070 do płyt w formacie 680 x 780 mm. Urządzenie jest w stanie naświetlić w ciągu godziny do 20 płyt. W ofercie firmy można znaleźć także płytę Violet Digiplate, którą po naświetleniu wystarczy poddać wymywaniu. Opcjonalny system odzysku pozwala na zmniejszenie zużycia wody niemal do zera.
Równie niszowy rynek jak naświetlanie płyt poliestrowych stanowi Inkjet CtP, na którym niekwestionowanym liderem jest duńska firma Glunz & Jensen. Jej konkurenci od jakiegoś czasu nie prezentują nic nowego. Duńczycy pokazali za to ostatnio maszynę PlateWriter 8000 dla płyt o maksymalnym formacie 1090 x 1130 mm, pracującą z prędkością pięciu, sześciu płyt na godzinę. Jeśli ktoś szuka bardziej opłacalnego (i prostszego) rozwiązania, może je znaleźć na przykład w ofercie firmy Colorgate, która proponuje urządzenie CG IJ Printbox oparte na płytach marki VIM i ploterach Epson.
Druk offsetowy – pomimo konkurencji ze strony druku cyfrowego – wciąż ma się bardzo dobrze. Na jego niesłabnącej popularności korzysta również produkcja form drukowych w technologii CtP. Podsumujmy zatem nasze obserwacje poczynione na targach drupa. Po pierwsze, istniejąca technologia jest stale ulepszana; po drugie, UV CtP szturmem zdobywa rynek, stając się – obok techniki termicznej i fioletowej – „trzecią siłą” CtP; po trzecie, powoli, ale konsekwentnie rozwijają się technologie płyt poliestrowych i naświetlania iCtP; po czwarte, azjatyckie firmy – zwłaszcza z Chin – rosną w siłę i stają się konkurencją dla europejskich producentów. Trzeba zatem powoli oswajać się z tymi nieuniknionymi zmianami…
« poprzedni | następny » | « wróć |
Reklama
Ankieta
Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?
Kryzys koronawirusowy dotarł do świata mediów. Co prawda jest wystarczająco dużo do relacjonowania, i nie tylko w tematach ekonomicznych, ale i cyfryzacja postępuje bardzo szybko, jak i również związany z nią rodzaj i forma przekazywania informacji. Czy będziemy chcieli przyzwyczaić się do tego nowego świata mediów? Ze względu na obwarowania rządowe, tylko telewizja publiczna lub krajowe agencje prasowe, mogą uczestniczyć w rządowych konferencjach prasowych, a za pośrednictwem tych kanałów mogą zadawać pytania osoby z innych mediów. Niektórym to bardzo na rękę… Można zasadnie zadać pytanie o czynnik filtrujący.