Kalendarium

19-22.03.2024 · Fespa, Amsterdam

19-21.03.2024 · LogiMat, Stuttgart

28.05-07.06.2024 · drupa, Düsseldorf

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Zdobywamy rynek jakością. Technologia HD Flexo.

Data publikacji: luty 2012

Dzisiejszy rynek opakowaniowy wymusza na dostawcach coraz wyższą jakość. Powszechnym trendem jest wzrost różnorodności opakowań (akcje promocyjne, nowa, atrakcyjniejsza szata graficzna), co w rezultacie prowadzi do zmniejszenia nakładów i konieczności coraz krótszego czasu realizacji zleceń produkcyjnych. Fleksografia odgrywa w tym procesie coraz większą rolę.

 
Porównanie standardowej fleksografii i HD Flexo.

Technologia, stosowana dawniej w zasadzie wyłącznie do prostych druków i postrzegana jako „ubogi krewny” rotograwiury i offsetu przeobraża się w ostatnich latach, stając się ich poważnym konkurentem. Zmiany zachodzą we wszystkich aspektach – maszynach, formach drukowych, farbach. W ten trend doskonale wpisuje się technologia HD Flexo, wprowadzona na rynek w 2008 roku. Trzy lata obecności na rynku pozwoliły zgromadzić doświadczenie, pozwalające na uzyskanie efektywnego procesu.

 

Bez sztuczek i kompromisów

Pierwszym elementem procesu, który został zmieniony, było tworzenie obrazu na powierzchni czarnej maski. Podniesienie rozdzielczości świecenia do 4000 dpi okazało się zmianą rewolucyjną. Nie tylko pozwoliło to na uzyskanie gładszych przejść tonalnych poprzez bardziej precyzyjne formowanie punktów rastrowych, ale również wyeliminowało konieczność stosowania pewnego rodzaju sztuczek, koniecznych do uzyskania niskich wartości tonalnych dla wysokich liniatur. Kolejną zaletą, uzyskaną niejako przy okazji, jest lepsze niż dotychczas odwzorowanie elementów wektorowych – takich jak na przykład drobne stopnie pisma.

W przeszłości ograniczeniem wydruków fleksograficznych była również gęstość optyczna obszarów aplowych. Każda praca zawierająca elementy zrastrowane i pola o 100-proc. pokryciu wymagała kompromisowego doboru wałka rastrowego lub rozdzielenia separacji na dwa zespoły drukujące: jeden z wyższym podawaniem – dla elementów wektorowych i drugi, z niższym podawaniem i wyższą liniaturą – dla uzyskania delikatnych przejść tonalnych. HDFlexo 2.0 rozwiązuje ten problem, tworząc specjalną strukturę mikrowybrań w obszarze cieni oraz apli. Dzięki temu możemy uzyskać bardziej nasyconą kolorystykę przy jednoczesnym zachowaniu szczegółów w światłach. To z kolei przyczynia się do szerszej przestrzeni kolorów, możliwej do odwzorowania przy użyciu farb procesowych. Efektem jest znaczące obniżenie kosztu druku dzięki uniknięciu konieczności stosowania kolorów specjalnych.

Technologia Microcell Screening to element specjalnie opracowanych bibliotek. Predefiniowane ustawienia, pogrupowane według rodzaju płyty, a następnie według segmentów druku (druk etykiet, opakowań elastycznych, tektury), ułatwiają dobór właściwych parametrów rastra. Ostatnim elementem uzupełniającym technologię HD Flexo jest rozwiązanie zademonstrowane na targach Label Expo 2011 – UV Inline2. Jest to dodatkowa głowica z diodami, montowana w naświetlarkach CDI, pozwalająca na naświetlenie UV obrazu utworzonego na masce. Dzięki możliwości zastosowania różnej energii świecenia możemy uzyskać zróżnicowany profil punktu drukującego. Pierwszą opcją jest płaski punkt i wyeliminowanie wpływu inhibicji tlenowej. W przypadku obniżenia energii świecenia następuje symulacja standardowego procesu, a co za tym idzie – utworzenie punktów zaokrąglonych o mniejszej wysokości w obszarze świateł.

Powyższe elementy sprawiają, że możliwe jest uzyskanie nowego standardu we fleksografii. Połączenie tej technologii ze zmianami zachodzącymi w obszarze materiałów i maszyn może przynieść wymierne korzyści zarówno drukarni, jak również docelowemu klientowi. 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Witamy w roku drupy 2024…

Trudno w to uwierzyć. Po ośmioletniej przerwie w tym roku targi drupa ponownie odbędą się w Düsseldorfie. Oczekiwania są wielkie, ale w branży wciąż niewiele słychać.

 

Jeśli pamiętacie, jakie było typowe „uczucie mrowienia” w okresach poprzedzających poprzednie drupy w ostatnich latach, w porównaniu z tą drupą jest ono właściwie prawie zerowe. „Działanie jak zwykle” jest na porządku dziennym i tak postępują firmy. Niewiele już firm zaprasza przedstawicieli mediów na dobrze zorganizowane i merytoryczne konferencje prasowe i prezentacje z odpowiednim wyprzedzeniem przed targami, aby zaprezentować wspaniałe wieści o nowych produktach. Oszczędza to wysiłek organizacyjny, a przede wszystkim koszty podróży.

Reklama

Ankieta

Czy wojna na Ukrainie ma wpływ na działalność Twojej firmy?

Tak, ma zdecydowany wpływ
Tak, ma umiarkowany wpływ
Trudno stwierdzić
Nie, nie ma wpływu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty