Kalendarium

19-22.03.2024 · Fespa, Amsterdam

19-21.03.2024 · LogiMat, Stuttgart

28.05-07.06.2024 · drupa, Düsseldorf

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Raport finansowy 2022/2023. Heidelberg wyznacza nowy kurs

Prezes zarządu Heidelberg Ludwin Monz i dyrektor finansowa Heidelberg Tania von der Goltz przedstawili bilans i strategię firmy.

© Heidelberg

W trudnym roku obrotowym 2022/2023 firma Heidelberg przekroczyła swoje cele, osiągając przychody w wysokości 2,435 mld euro w porównaniu z 2,183 mld euro w roku poprzednim. To wzrost o około 12 procent.

Skorygowany zysk operacyjny wzrósł z 5,1 procent do 7,2 procent. Wolne przepływy pieniężne były dodatnie i wyniosły 72 mln euro, ale skorzystały na efektach jednorazowych. "W trudnych warunkach gospodarczych miniony rok finansowy zamknęliśmy dobrze" - mówi prezes zarządu Ludwin Monz. "W obliczu wciąż rosnących kosztów i utrzymującego się niskiego poziomu rentowności, Heidelberg uruchamia program zwiększania wartości". Celem jest dalsze zwiększenie siły finansowej firmy i zwiększenie inwestycji w obszarach wzrostu. Ich podstawą jest nowa strategia biznesowa. W ramach strategii "dual track" firma realizuje dwa główne podejścia. Po pierwsze, chce zaznaczyć swoją obecność na rynku poligraficznym poza segmentem offsetu arkuszowego - zwłaszcza na rynku opakowań i druku cyfrowego. Po drugie, chce otworzyć nowe rynki obok swojej podstawowej działalności, tak jak to miało miejsce w przypadku Wallbox. Aby generować innowacje, a w szczególności związany z nimi wzrost, Heidelberg potrzebuje niezbędnych zasobów: czy to w celu dalszego wzmocnienia gamy produktów w rozwijającym się sektorze opakowań, czy też budżetu na rozwój druku cyfrowego. W perspektywie średnioterminowej firma chce znacząco zwiększyć swoje wolne przepływy pieniężne. "Zapewnimy i przeniesiemy zasoby wzrostu z naszych własnych środków w taki sposób, abyśmy mogli z powodzeniem wdrożyć naszą strategię" - mówi dyrektor finansowa Tania von der Goltz. Jest to szczególnie ważne we wciąż wymagającym otoczeniu rynkowym, które kształtuje perspektywy na rok 2024.

Podsumowanie w liczbach
Dzięki dobremu ostatniemu kwartałowi, obroty w minionym roku obrotowym 2022/2023 nieznacznie przekroczyły prognozowaną wartość około 2,3 mld euro i wyniosły około 2,435 mld euro. Do wyniku przyczynił się w szczególności silny wzrost w segmencie Packaging Solutions. Portfel zamówień na dzień 31 marca 2023 r. utrzymał się na wysokim poziomie około 848 mln euro (w poprzednim roku: 901 mln euro).

 
Rosnące rynki opakowań i druku cyfrowego

W szczególności, druk opakowań i etykiet rozwija się i jest kluczowym segmentem w związku z rosnącym globalnym popytem na produkty opakowane. Już około połowy swoich obrotów firma generuje w segmencie rozwiązań opakowaniowych. W ostatnich latach odsetek ten był sukcesywnie zwiększany. Dzięki nowej generacji offsetowej maszyny arkuszowej Speedmaster XL 106, w szczególności producenci składanych kartonów mogą zwiększyć swoją produkcję netto nawet o 10 procent. Całkowicie nowo opracowana zwojowa maszyna fleksograficzna Boardmaster podwaja produktywność w druku wrażliwych cenowo kartonów składanych w porównaniu do swojego poprzednika i jest technologią zaprojektowaną w celu wspierania strategii i wzrostu. Zgodnie z dwutorową strategią, Heidelberg koncentruje się również na wzroście w druku cyfrowym: na poziomie około sześciu procent, segment na rynku etykiet wzrósł tutaj najbardziej. Firma zamierza wzmocnić swoją pozycję dzięki Gallus One, pierwszemu w pełni cyfrowemu i wysoce zautomatyzowanemu systemowi drukowania etykiet.

Perspektywy na lata 2023/2024
Nowy rok obrotowy 2023/2024 będzie nadal charakteryzował się wyjątkowo trudnymi warunkami, takimi jak rosnące koszty materiałów, energii i personelu. Heidelberg zamierza nadal rekompensować te obciążenia wyższymi cenami sprzedaży. Biorąc pod uwagę szanse i zagrożenia oraz zakładając, że światowa gospodarka nie będzie słabsza od prognozowanego przez instytucje wzrostu – lub nawet wpadnie w recesję – spółka spodziewa się, że w roku obrotowym 2023/2024 przychody będą równe wartościom z roku poprzedniego (2435 mld euro). Jednocześnie zakłada się, że kursy wymiany mające istotne znaczenie dla działalności gospodarczej nie ulegną znaczącym zmianom. Negatywny wpływ na wyniki może mieć w szczególności rosnące koszty produkcji. Oczekuje się, że koszty energii również wzrosną w porównaniu z rokiem poprzednim, który skorzystał z korzystnych zabezpieczeń. Aby zrekompensować te skutki, Heidelberg zamierza nadal podnosić ceny swoich produktów.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Witamy w roku drupy 2024…

Trudno w to uwierzyć. Po ośmioletniej przerwie w tym roku targi drupa ponownie odbędą się w Düsseldorfie. Oczekiwania są wielkie, ale w branży wciąż niewiele słychać.

 

Jeśli pamiętacie, jakie było typowe „uczucie mrowienia” w okresach poprzedzających poprzednie drupy w ostatnich latach, w porównaniu z tą drupą jest ono właściwie prawie zerowe. „Działanie jak zwykle” jest na porządku dziennym i tak postępują firmy. Niewiele już firm zaprasza przedstawicieli mediów na dobrze zorganizowane i merytoryczne konferencje prasowe i prezentacje z odpowiednim wyprzedzeniem przed targami, aby zaprezentować wspaniałe wieści o nowych produktach. Oszczędza to wysiłek organizacyjny, a przede wszystkim koszty podróży.

Reklama

Ankieta

Czy wojna na Ukrainie ma wpływ na działalność Twojej firmy?

Tak, ma zdecydowany wpływ
Tak, ma umiarkowany wpływ
Trudno stwierdzić
Nie, nie ma wpływu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty