Kalendarium

19-22.03.2024 · Fespa, Amsterdam

19-21.03.2024 · LogiMat, Stuttgart

28.05-07.06.2024 · drupa, Düsseldorf

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Papierowa plastelina

Data publikacji: luty 2011

 

Dotychczas żywność pakowano niemal wyłącznie w materiały z tworzyw sztucznych. Obecnie istnieją jednak również inne możliwości. Flextrus, będący szwedzkim liderem w dziedzinie wielowarstwowych opakowań barierowych, oferuje nowy, bardziej ekologiczny materiał opakowaniowy. Na rynku pojawił się PaperLite, który odznacza się wyjątkową rozciągliwością i dobrymi właściwościami barierowymi, dzięki czemu sprawdza się w opakowalnictwie, ale i nie tylko.

 

Tekst: Jacek Golicz
 

Flextrus PaperLite wygląda jak normalny papier, ale kryje w sobie więcej niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Różnica polega na tym, że może zostać poddany procesowi termoformowania, przez co osiąga pożądane kształty. Teraz papier może stanowić konkurencję dla tworzyw sztucznych na tych obszarach, gdzie wcześniej nie było to możliwe. Materiał PaperLite, który opiera się na tworzywie FibreForm firmy Billerud, jest zdatny do bezpośredniego kontaktu z żywnością i posiada certyfikat FSC. Największą zaletą papierowych opakowań jest właśnie ich kompatybilność z środowiskiem naturalnym, dzięki czemu mają przewagę nad tworzywami sztucznymi. Szczególną jakość PaperLite nagrodzono prestiżową statuetką Packaging Innovation Award 2009.

 

© Flextrus

U źródła

Początkowo Flextrus stanowił część międzynarodowego koncernu Amcor, ale usamodzielnił się w 2008 roku. Obecnie siedziba firmy znajduje się w szwedzkim Lund. Ponad 90 proc. produkcji, Flextrus kieruje na rynki zagraniczne. Firma zatrudnia obecnie 250 pracowników i osiąga roczny obrót kształtujący się na poziomie 85 mln euro. „Trzonem naszego biznesu jest produkcja opakowań zawierających siedmio- i ośmiowarstwowe powłoki ochronne, powstające z połączenia tektury, papieru i plastiku” – zaznacza Per Nyström CEO firmy. – „W jednej trzeciej produktów wykorzystywany jest papier, który – w kombinacji z plastikiem czy metalem – pozwala na znaczne zwiększenie właściwości barierowych opakowania”.

Na początku swojej działalności, Flextrus zbadał rynek aby zorientować się, jakiego typu opakowań poszukują konsumenci. Okazało się, że papier traktowany jest przez zdecydowaną większość klientów jako najlepszy materiał opakowaniowy. Szwedzki producent rozpoczął prace nad technologią, która pozwoliłaby stworzyć „materiał idealny”, jednocześnie bezpieczny dla żywności, ekologiczny, trwały i estetyczny. Poszukiwania odpowiedniego partnera poskutkowały współpracą z włoską firmą Billerud, która produkuje papier pod nazwą FibreForm. Jest on obecnie podstawowym komponentem PaperLite. FibreForm można łączyć z PET, PE, materiałami barierowymi, a nawet z biopolimerami, w zależności od zastosowań.

 
W świetle sławy

Przed trzema laty, kiedy Flextrus i Billerud rozpoczynali współpracę, rozglądali się za klientem, który pomógłby wypromować nową markę materiału opakowaniowego. Na horyzoncie pojawiła się wówczas sieć Marks & Spencer, która – jako pierwszy poważny klient Flextrusa – sprawiła, że PaperLite stał się znany na całym świecie. Od tej pory materiał zyskuje sobie coraz większą popularność. Jak komentuje Per Nyström, wiele firm docenia PaperLite ze względu na jego szczególne właściwości. Opakowania z tego tworzywa promowane są jako ekologiczne, wygodne, ekskluzywne i bezpieczne dla konsumenta.

 
© Flextrus
Dotknij go

Powierzchnia PaperLite, którą tworzy warstwa FibreForm, jest wyjątkowa w dotyku. Materiał jest miękki, gładki i delikatny. Ponadto cechuje go niebywała elastyczność, może być dowolnie kształtowany podczas przetwarzania, daje się formować zupełnie jak plastelina. Zadruk w technice fleksograficznej następuje jeszcze przed procesem formowania, dlatego graficy muszą projektować z wykorzystaniem technologii 3D. Możliwe jest także nadrukowanie dodatkowych informacji już po uformowaniu opakowania. W tym celu wykorzystuje się technologię cyfrowego druku inkjetowego. Jak podkreśla Per Nyström, „wysokiej jakości, kreatywny zadruk wydobywa naturalne piękno papieru, a finezyjny kształt nadaje mu wyjątkowy charakter”. Według Flextrusa, konsumenci stawiają nie tylko na ekologię czy wygodę, lecz także na estetykę. Dlatego poszukują designerskich opakowań, a takie – jeśli chodzi o segment opakowań na żywność – da się stworzyć wyłącznie z papieru.

 
Jak to działa?

Najważniejszym komponentem materiału PaperLite jest papier FibreForm oferowany przez Billerud. FibreForm łączy się w procesie produkcji z żywicą czy plastikiem, dzięki czemu otrzymujemy PaperLite, wzbogacany następnie o kolejne, barierowe warstwy z różnych materiałów. FibreForm może być głęboko tłoczony, co pozwala na uzyskanie efektów 3D. Wytłaczanie może osiągać głębokość nawet 25 mm. Materiał umożliwia zmniejszenie masy opakowań przy zachowaniu naturalnego wyglądu i miłych wrażeń dotykowych. Dodatkowym atutem jest podleganie biodegradacji i kompostowaniu, a także fakt, że FibreForm pochodzi ze źródeł odnawialnych.

 
© Flextrus
Zjeść opakowanie

Segment spożywczy zalicza się do najbardziej dynamicznych branż i właśnie tam po raz pierwszy zastosowano opakowania stworzone z PaperLite. Sieć Marks & Spencer wykorzystywała materiał do pakowania przetworzonego mięsa najwyższej jakości: wędlin, kiełbas i salami. Największą grupę odbiorców stanowią obecnie detaliści, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Produkty marki Flextrus znajdują swoich odbiorców także w Europie i szturmem wchodzą na nowe rynki. Per Nyström zaznacza, że każdy projekt wymaga czasu i sporego zaangażowania. Każdy klient jest inny, a każda aplikacja tworzona jest według indywidualnych potrzeb i dla specyficznych zastosowań. „Dużo inwestujemy w komunikację z naszymi klientami i zawsze mamy na uwadze coraz bardziej wyrafinowane gusty konsumentów”, dodaje. Wygląda na to, że PaperLite jest kolejnym dowodem olbrzymiego potencjału kreatywności, który tkwi w branży opakowań.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Witamy w roku drupy 2024…

Trudno w to uwierzyć. Po ośmioletniej przerwie w tym roku targi drupa ponownie odbędą się w Düsseldorfie. Oczekiwania są wielkie, ale w branży wciąż niewiele słychać.

 

Jeśli pamiętacie, jakie było typowe „uczucie mrowienia” w okresach poprzedzających poprzednie drupy w ostatnich latach, w porównaniu z tą drupą jest ono właściwie prawie zerowe. „Działanie jak zwykle” jest na porządku dziennym i tak postępują firmy. Niewiele już firm zaprasza przedstawicieli mediów na dobrze zorganizowane i merytoryczne konferencje prasowe i prezentacje z odpowiednim wyprzedzeniem przed targami, aby zaprezentować wspaniałe wieści o nowych produktach. Oszczędza to wysiłek organizacyjny, a przede wszystkim koszty podróży.

Reklama

Ankieta

Czy wojna na Ukrainie ma wpływ na działalność Twojej firmy?

Tak, ma zdecydowany wpływ
Tak, ma umiarkowany wpływ
Trudno stwierdzić
Nie, nie ma wpływu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty