Kalendarium

18-21.05.2017 · Targi Książki

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe

25-28.09.2017 · Pakfood

10-12.10.2017 · World Publishing Expo

18-20.11.2017 · Viscom Düsseldorf

Sztuka łączenia

Data publikacji: wrzesień 2011

 

Dekady po tym, jak wydawcy gazet na Środkowym i Dalekim Wschodzie zaczęli regularnie stosować technologię heatsetową, łączenie jej z produkcją w coldsecie upowszechniło się i przyjęło na dobre w przemyśle poligraficznym. Wysokonakładowe tytuły rangi światowej produkują dziś okładki i inserty w heatsecie, chcąc w ten sposób poszerzyć swoją ofertę i za jej sprawą zyskać sobie przychylność reklamodawców oraz czytelników.

 

Suszenie zadrukowanej wstęgi papieru jest skomplikowanym procesem, który wymaga sterowania o niebywałej precyzji.

© Goss

Niezliczona liczba stron w fachowych czasopismach i niekończące się godziny przesiedziane na konferencjach i seminariach – a wszystko to, by dowiedzieć się, jak i po co stosować druk hybrydowy. Jednak jeśli idzie o podanie dokładnej definicji samego pojęcia technologii hybrydowej, tak naprawdę zdania nadal są rozbieżne.

Wydawcy gazet już od ponad 20 lat włączają druk heatsetowy do produkcji opartej na metodzie coldsetowej. Biorąc pod uwagę fakt, że na świecie działa około 100 linii do druku gazet marki Goss, a niektóre z nich zainstalowano jeszcze na początku lat 90. ubiegłego wieku, Goss International jawi się jako ekspert w dziedzinie druku hybrydowego. Około 15 proc. wszystkich ośmiostronicowych maszyn Goss Universal – łącznie niemal 5 tys. jednostek drukujących – drukuje regularnie akcydensy i półakcydensy w heatsecie, jednocześnie produkując strony metodą coldsetową.

W momencie, kiedy przemysł poligraficzny wkracza w trzecią dekadę druku hybrydowego, a ściślej mówiąc – hybrydowego offsetu rolowego – należałoby skoncentrować się na tym, jakie innowacje technologiczne oferują współczesne urządzenia tego typu. Goss koncentruje swoje siły na ulepszeniu maszyn hybrydowych tak, by gwarantowały powtarzalną, wysoką jakość, możliwość szybkiej zmiany prac, minimalną obsługę manualną produkcji oraz najniższą ilość makulatury i odpadów.

 
Kłopotliwe farby

Podczas realizowania efektywnego modelu produkcji hybrydowej mogą pojawić się trudności, których istnienie warto uświadomić sobie już na starcie. Podręcznikowym przykładem jest zasadnicza różnica pomiędzy farbami do heatsetu i coldsetu. Farby coldsetowe powstają na bazie oleju. Nie ulegają utwardzeniu, za to poddane suszeniu po naniesieniu na podłoże „pozbywają się” swojego głównego składnika. Z kolei farby heatsetowe bazują na rozpuszczalnikach. Rozpuszczalnik zawarty w farbie paruje pod wpływem ciepła w procesie suszenia wydruku. Oczywiście na przestrzeni lat starano się opracować specjalne farby hybrydowe, jednak substraty, które są obecnie dostępne na rynku, wymagają jeszcze ulepszenia i – co nie mniej istotne – są wciąż dosyć drogie.

Firma Goss opracowała rozwiązanie w postaci cyfrowego systemu nadawania farby DigiRail dla urządzeń hybrydowych. Zespoły farbowe posiadają precyzyjne pompy zębate o krótkim momencie obrotowym. Podawanie farby odbywa się poprzez zawór elektropneumatyczny, co gwarantuje dokładne dozowanie na wałek farbowy. Częstotliwość impulsów dozowania sterowana jest cyfrowo. Szczelny system doprowadzania farby dostarcza odpowiednią ilość niezanieczyszczonej farby do pomp zębatych. Nadmiar farby jest ściśle kontrolowany, co redukuje nadmierną konsumpcję substratu oraz pylenie papieru. W przeciwieństwie do innych zespołów farbowych, w przypadku DigiRail nie ma potrzeby stosowania dodatkowych, zewnętrznych rakli, agregatów pomocniczych czy systemów doprowadzania farby, które komplikują proces nadawania farby, spowalniają go i mogą powodować zanieczyszczenie substratu. Zaletą DigiRail jest łatwe czyszczenie przy zmianie koloru, szybszy narząd maszyny, redukcja ilości makulatury niezbędnej do rozruchu oraz uproszczenie kontroli kolorów. Po wydrukowaniu pracy, jeszcze przed zmianą zlecenia, farba zostaje usunięta z zespołu farbowego, a wałki farbowe są automatycznie myte. Pneumatyczny mechanizm raklowy pozbywa się resztek farby z powoli obracającego się wałka. Po zakończeniu czyszczenia elektropneumatyczne zawory w systemie podawania przełączają się automatycznie, a ponowne nafarbianie odbywa się natychmiast, dzięki czemu przyrząd trwa krócej. Cyfrowy system nadawania farby DigiRail pracuje w oparciu o cyfrowe dane, nie wymaga zatem interwencji operatora.

 
Ciepło-zimno

Kolejnym dużym wyzwaniem dla druku hybrydowego jest konieczność uwzględnienia wpływu temperatury na papier, zwłaszcza gdy maszyna pracuje na podłożach o różnej jakości. Przy produkcji wysokiej jakości heatsetowych okładek, insertów czy dodatków stosuje się zazwyczaj powlekany papier o niższej gramaturze, podczas gdy do druku wnętrza publikacji używany jest zwykły papier gazetowy o zupełnie innych właściwościach. Oba rodzaje podłoża zupełnie różnie reagują na działanie farby, wody i temperatury, przez co w procesie złamywania i dalszej obróbki powstają dwa całkowicie inne produkty poligraficzne. Suszenie zadrukowanej wstęgi papieru jest skomplikowanym procesem, który wymaga sterowania o niebywałej precyzji. Wpływ temperatury musi być dokładnie wyważony i dostosowany do materiałów używanych w procesie druku. Przy zbyt wysokiej temperaturze papier może ulec pofałdowaniu, zmienia się jego sztywność i staje się on podatny na uszkodzenia podczas złamywania i w trakcie innych procesów wykończeniowych. Zbyt duża ilość ciepła może mieć negatywny wpływ także na nadawanie farby. Z kolei w zbyt niskiej temperaturze farba i papier nie schną całkowicie, co powoduje rozcieranie farby oraz zmniejsza jej przyleganie do podłoża. Po przejściu wstęgi przez moduł suszący papier poddawany jest chłodzeniu przy pomocy cylindra chłodzącego, który wyrównuje wysoką temperaturę wstęgi i ponownie stabilizuje właściwości podłoża, dzięki czemu może ono trafić do dalszej obróbki. Osiągnięcie i utrzymanie odpowiedniej kontroli nad zachowaniem wstęgi papieru w maszynie jest decydujące dla jakości finalnego produktu.

Już od dawna wyznacznikiem kryteriów suszenia w druku heatsetowym są systemy suszące Goss Contiweb. Wiodącą pozycję pod względem jakości, efektywności i ekologii zajmują również moduły suszące Goss Ecocool oraz kolejna generacja Goss Ecoset. Urządzenia Goss Ecocool zapewniają równomierne naprężenie wstęgi papieru. Znacznie minimalizuje to ryzyko podarcia wstęgi, niezależnie od właściwości papieru, stopnia krycia podłoża i szerokości wstęgi. Na całej długości modułu suszącego wstęga jest kontrolowana przy użyciu specjalnych czujników, które są zintegrowane z systemem sterowania w zamkniętym obwodzie regulacji. Czujniki zamontowane na pierwszym cylindrze chłodzącym zastępują osobny system regulacji przebiegu wstęgi, tym samym stabilizując podłoże w trakcie całej produkcji. Wklęsłe cylindry chłodzące naciągają wstęgę, co zapewnia stabilność podłoża w czasie obróbki i redukuje ryzyko jego uszkodzenia. Technologia ponownego nawilżania wstęgi to kolejna gwarancja niezawodnej kontroli zachowania papieru w maszynie drukującej. Podczas suszenia woda paruje z podłoża, przez co wstęga ulega skurczeniu. Dzięki ponownemu nawilżeniu papieru bezpośrednio po suszeniu wstęga powraca do swoich oryginalnych rozmiarów.

 

 

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Kodak stawia na inkjet

Kodak stawia na inkjet

Kodak podjął strategiczną decyzję pozostania w biznesie inkjetowym i niesprzedawania jednak tego działu. Decyzja zapadła po szczegółowej analizie modelu biznesowego w strukturach firmy i po rozmowach z potencjalnymi kupcami. „Biznes maszyn Prosper wzrósł o 40 procent dzięki sprzedaży materiałów eksploatacyjnych, co wzmocniło biznes inkjetowy, a to wpłynęło na podjęcie decyzji”, mówi Jeff Clarke, chief executive officer z Kodaka.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty