Kalendarium

18-21.05.2017 · Targi Książki

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe

25-28.09.2017 · Pakfood

10-12.10.2017 · World Publishing Expo

18-20.11.2017 · Viscom Düsseldorf

Druk z efektami 3D. Wprowadzenie do druku soczewkowego.

Data publikacji: maj 2013

„Teksańska Masakra Piłą Mechaniczną” w 3D, siódma już część krwawej serii, nie zebrała może najlepszych recenzji, ale innowacyjna kampania reklamowa spowodowała niemałe zamieszanie na blogach i forach filmowych. Przyciągające uwagę (i przerażające) plakaty soczewkowe przedstawiały trójwymiarowy, ruchomy obraz seryjnego mordercy dzierżącego piłę łańcuchową.

 

Tekst: Haris Munif

 

Wikimedia Commons

Powierzchnia zadrukowanego materiału jest pokrywana rzędami mikroskopijnych soczewek. 

Kampania ta była doskonałym przykładem zastosowania technologii druku, która polega na pokrywaniu plastikowego substratu rzędami drobnych soczewek w celu stworzenia iluzji optycznej. Druk soczewkowy (lentykularny) może stanowić doskonałe rozwiązanie dla reklamodawców, którzy pragną wyróżnić swoje komunikaty spośród setek innych. Czy to prawdziwa recepta na informacyjny szum, czy tylko kolejna nowinka? Czas pokaże. Jednak na pewno jest to dziedzina o dużym potencjale wzrostu.

 

Zdrowy zysk

Główną korzyścią płynącą z włączenia tej specjalistycznej techniki do oferty jest fakt, iż – jako rodzaj produkcji wysokojakościowej – nie podlega ona zjawisku przesycenia rynku oraz morderczej konkurencji, które daje się we znaki w innych rejonach branży poligraficznej. Zyski z tego typu działalności mogą być naprawdę wysokie.

Do niedawna druk soczewkowy był oferowany wyłącznie przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwa, które najpierw nanosiły grafikę na papier, a dopiero potem na pokryty soczewkami substrat. Wraz z rozwojem technologii utwardzania UV oraz druku atramentowego druk soczewkowy stał się bardziej dostępny; nie trzeba go już zlecać zewnętrznemu specjaliście. Postęp techniczny znacząco obniżył koszty wewnętrznej produkcji soczewkowej, nawet w przypadku mniejszych nakładów.

A zatem technologia posiada potencjał ekonomiczny i jest bardziej dostępna niż kiedykolwiek wcześniej. Jednak przedsiębiorcy, którzy chcieliby to wykorzystać, będą zmuszeni zainwestować w specjalistyczny sprzęt oraz upewnić się, że ich pracownicy posiadają niezbędną wiedzę i umiejętności.

 

Pierwsze kroki

Eksperci są zgodni, że druk soczewkowy, choć oferuje wiele zalet, wymaga też podjęcia kilku podstawowych kroków. Po pierwsze, należy upewnić się, że przedsiębiorstwo posiada wszystkie narzędzia niezbędne do wprowadzenia druku soczewkowego oraz zidentyfikować te, które należy zdobyć. Warto rozważyć, które z dotychczas oferowanych usług dadzą się połączyć z nową ofertą. Do najpopularniejszych zastosowań druku soczewkowego należy produkcja plakatów, opakowań i różnych form reklamy zewnętrznej; nie należy jednak przeoczyć innych potencjalnych obszarów, takich jak foldery czy wizytówki.

Po drugie, należy rozejrzeć się wśród istniejących i potencjalnych klientów. Jak w przypadku każdego przedsięwzięcia biznesowego, przed inwestycją w sprzęt trzeba przeanalizować popyt na tego rodzaju usługi oraz dowiedzieć się, którzy z dotychczasowych klientów mogliby z nich skorzystać. Klientom tym należy wytłumaczyć istotę druku soczewkowego oraz pokazać jego możliwe zastosowania. Po trzecie, trzeba zbadać dostępne technologie oraz przeanalizować oferty działających na rynku dostawców.  

 

Dostępne technologie

Istnieje cała gama technik druku, które można zastosować do produkcji wysokojakościowej grafiki soczewkowej. Najodpowiedniejszy rodzaj technologii zależy od aplikacji, rozmiaru oraz zamierzonego efektu.

Offset stanowi wciąż najczęściej wybierane rozwiązanie. Może być wykorzystywany do produkcji małych i średnich nakładów o rozmaitych formatach. Prędkość produkcji można zwiększyć dzięki zastosowaniu systemów utwardzania UV.

Inna z dostępnych opcji to druk inkjetowy w wysokiej rozdzielczości. Najnowsze plotery płaskie z systemami utwardzania UV są w stanie generować krople o bardzo niewielkich rozmiarach, dzięki czemu można na nich produkować grafikę o wysokiej rozdzielczości oraz jakości. To właśnie jakość i dokładność czynią tę nową generację urządzeń doskonałą do druku soczewkowego.

Produkcja lentikularna przy użyciu maszyn fleksograficznych była do niedawna utrudniona ze względu na problemy związane m.in. z wielkością kropli. Jednak dzięki rozwojowi druku flekso opcja ta znajduje coraz powszechniejsze zastosowanie. Ze względu na elastyczność oraz wysoką prędkość technika fleksograficzna jest często wykorzystywana w produkcji opakowań oraz etykiet.

Istnieje wiele innych kwestii, które należy rozważyć przed inwestycją w druk soczewkowy. Wśród nich istotne miejsce zajmuje specjalistyczne oprogramowanie do produkcji lentikularnej, które może pomóc w zmaksymalizowaniu efektywności oraz usprawnieniu przepływu zadań.

 

Wyróżnić się

Wprowadzenie druku soczewkowego do oferty może nie być prostym zadaniem, ale oszałamiające efekty 3D z całą pewnością pomogą wyróżnić się wśród konkurentów. Dlatego też warto przeanalizować tę technologię pod każdym możliwym kątem.

 

Tekst opublikowano za zgodą FESPA. 

 

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Kodak stawia na inkjet

Kodak stawia na inkjet

Kodak podjął strategiczną decyzję pozostania w biznesie inkjetowym i niesprzedawania jednak tego działu. Decyzja zapadła po szczegółowej analizie modelu biznesowego w strukturach firmy i po rozmowach z potencjalnymi kupcami. „Biznes maszyn Prosper wzrósł o 40 procent dzięki sprzedaży materiałów eksploatacyjnych, co wzmocniło biznes inkjetowy, a to wpłynęło na podjęcie decyzji”, mówi Jeff Clarke, chief executive officer z Kodaka.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty