Kalendarium

08-09.11. 2017 · Kongres Branży Poligraficznej Art of Color

10-12.10.2017 · World Publishing Expo

18-20.10.2017 · Viscom Düsseldorf

26-29.10.2017 · Międzynarodowe Targi Książki

14-16.11.2017 · InPrint

Kraj kwitnącej poligrafii. Targi IGAS.

Data publikacji: kwiecień 2012

Międzynarodowy Pokaz Sztuki Graficznej (International Graphic Arts Show, w skrócie IGAS) organizowany co cztery lata w Tokio, należy do imprez, które wyznaczają rytm światowego przemysłu poligraficznego. Tegoroczna edycja wystawy odbyła się w cieniu trzęsienia ziemi i wywołanego nim tsunami, które w marcu nawiedziły Japonię, nadwerężając gospodarkę kraju, w tym również branżę druku.

 
Tekst: Sabine A. Slaughter
 
System AdflexDirect firmy Fujifilm.

Katastrofa sprzed kilku miesięcy nie pozostała bez wpływu na targi IGAS, organizowane w tym roku pod chwytliwym i jednocześnie bardzo znaczącym hasłem „Print Your Future”. Powierzchnia wystawy została ograniczona do 60 proc. przestrzeni, którą organizatorzy dysponowali w 2007 roku. Zdecydowano się również na skrócenie targów o jeden dzień i wprowadzenie koniecznych oszczędności energii elektrycznej. Wystawcy, goście i instalatorzy stoisk musieli obyć się bez schodów ruchomych i klimatyzacji. Mimo tych utrudnień – jak podkreśla prezes organizacji Japan Graphic Arts Suppliers Committee (JGASC), Yoshiharu Komori – w targach wzięło udział 73 554 gości, co dobrze wróży dalszemu rozwojowi japońskiej poligrafii.

 
Cyfrowy dobrobyt
 
Prototyp urządzenia do obróbki wykończeniowej marki Fujifilm dla maszyny cyfrowej Espresso.

Na tokijskiej wystawie królował druk cyfrowy. Firma Fujifilm zaprezentowała nie tylko swój sztandarowy produkt – inkjetowy system Jetpress 720 w formacie B2 – lecz także wiele rozwiązań do druku opakowań. Pod hasłem „i-Vision Wing” producent pokazał propozycje dla całego łańcucha produkcyjnego, w tym laserowy system grawerujący Adfex Direct oraz naświetlarkę CtP DLE-Setter. Obok maszyny cyfrowej Fuji Xerox 1000 firma zaprezentowała również system inkjetowy Fuji Xerox 2800 drukujący z prędkością 2624 stron/min w rozdzielczości 600 x 600 dpi (kolor, w formacie A4). Nowością na azjatyckiej wystawie był również ploter Acuity LED 1600 drukujący w technologii UV-LED.

Stoisko firmy Dainippon Screen promowało hasło „Shift to Value Creation”. Prezentowany tam uniwersalny workflow Equios wspiera działanie cyfrowej maszyny drukującej Truepress Jet520 oraz arkuszowego systemu Truepress SX, jak również wszystkich naświetlarek CtP producenta. Nie zabrakło także przykładów rozwiązań do druku na szkle, opracowanych wraz z brytyjską firmą Contra Vision.

Interesujące rozwiązanie do druku etykiet pokazała firma Taiyo Kikai. Japońskie przedsiębiorstwo zaprezentowało inkjetowy system Vivace!, połączony w linii z maszyną fleksograficzną TLM-250. Druk właściwy odbywał się w technice inkjetowej przy maksymalnej prędkości 50 m/min, natomiast uszlachetnianie wykonywano na maszynie analogowej.

Canon pokazał między innymi cyfrową maszynę DreamLabo, która w technologii inkjetowej drukuje użytki w formacie A3 przy użyciu maksymalnie siedmiu kolorów, uzyskując rozdzielczość 2400 x 1200 dpi. Na stoisku producenta nie zabrakło również rozwiązań marki Océ, wśród których znalazły się: Océ ColorStream 3500, plotery z serii imagePrograf, Océ ColorWave 600 z technologią CrystalPoint oraz imagePress 

Firma Taiyo Kikai pokazała hybrydowe rozwiązanie Vivace!.

C7010VP. System Océ ColorStream 3500 można połączyć z maszynami introligatorskimi Horizon za pośrednictwem urządzeń marki Hunkeler.

Specjaliści z Konica Minolta zorganizowali pokaz maszyn pod hasłem „Printing Business Concierge”. Na stoisku firmy można było zobaczyć urządzenia bizhub C8000 i C7000, a także systemy OnDemand Publisher 1200/1200P/1051. Producent pokazał także rozwiązanie dla prepressu – system Printgroove. Ponadto japoński producent Tritek zaprezentował maszynę Cylinder Jet-Pro z głowicami Konica Minolta KM1024, służącą do bezpośredniego zadruku plastikowych pojemników o zakrzywionej powierzchni. Urządzenie drukuje tuszami UV na podłożu PET z maksymalną rozdzielczością 720 dpi, przy wykorzystaniu kolorów CMYK i bieli. Z kolei firma Duplo przedstawiła dwukolorową maszynę atramentową DIJ-200, która służy do druku reklamy bezpośredniej. System pokazywano w połączeniu z urządzeniami DIJ-BP, DBP-350 i DBT-350T.

Odwiedzający stoisko firmy Miyakoshi mogli zobaczyć hybrydowy system inkjetowy MJP20H, który – w zależności od zastosowania – może posiadać do ośmiu głowic drukujących. Rozwiązanie służy do nadruku zmiennych danych, kodów kreskowych itp. Urządzenie może drukować zarówno tuszami wodnymi, jak i UV, osiągając prędkość do 200 m/min i rozdzielczość do 600 x 600 dpi. Firma Miyakoshi zaprezentowała również pierwszą maszynę inkjetową z technologią UV LED. Dzięki wykorzystaniu suszenia UV LED maszyna może drukować nie tylko na papierze, ale również na folii i innych materiałach wrażliwych na ciepło. Urządzenie pracuje w trybie z roli na rolę, osiągając prędkość do 20 tys. kolorowych stron A3 na godzinę (odpowiednik 100 m/min). Maksymalna gramatura wykorzystywanego papieru wynosi 400 g/m2.

Maszyna inkjetowa Duplo DIJ200 z modułem introligatorskim.

Firma Iwatsu pokazała cyfrowy system Labelmeister, który drukuje atramentem i tuszami UV. Maszyna osiąga prędkość 50 m/min i uzyskuje rozdzielczość 600 x 1200 dpi. Maksymalna szerokość wstęgi wynosi 220 mm. Z kolei na stoisku Ukita firma CTC Japan pokazała po raz pierwszy urządzenie StreamJet SJ 500, które drukuje monochromatycznie w technologii inkjetowej UV. Przy prędkości 100 m/min wydruki uzyskują rozdzielczość 600 x 600 dpi. Cyfrowy system do druku gazet można było podziwiać na stoisku firmy TKS. Maszyna Jetleader 1500 drukuje na wstędze o szerokości 541 mm z maksymalną prędkością 150 m/min i rozdzielczością do 600 x 600 dpi. Urządzenie można połączyć inline z systemami introligatorskimi do falcowania i oprawy, co pozwala na stworzenie kompleksowej linii produkcyjnej.

 

Offset się nie poddaje

 

Komori Lithrone G40P to przykład nowoczesnego wykorzystania offsetu.

Targi IGAS były również sceną do prezentacji rozwiązań offsetowych. Firma Komori pokazała w sumie pięć maszyn, a wśród nich Lithrone G40 z technologią H-UV, Lithrone G40P oraz Enthrone 26P. Japoński koncern skupił się na prezentacji możliwości offsetu w druku na żądanie, druku opakowań w technologii H-UV oraz druku z zabezpieczeniami. Z kolei na stoisku firmy Ryobi królowało urządzenie 920er. Maszyna drukuje w formacie A1 i może być uzupełniona o moduł suszenia UV LED.

W zakresie offsetu bezwodnego pokazano dwie maszyny: Oliver 466SD marki Sakurai oraz KBA Genius. Organizacja JWPA (Japan Waterless Printing Corporate Association) zorganizowała seminarium na temat druku bezwodnego. Przedstawiono również takie rozwiązania, jak kalkulator emisji dwutlenku węgla oparty na chmurze obliczeniowej.

 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Kodak stawia na inkjet

Kodak stawia na inkjet

Kodak podjął strategiczną decyzję pozostania w biznesie inkjetowym i niesprzedawania jednak tego działu. Decyzja zapadła po szczegółowej analizie modelu biznesowego w strukturach firmy i po rozmowach z potencjalnymi kupcami. „Biznes maszyn Prosper wzrósł o 40 procent dzięki sprzedaży materiałów eksploatacyjnych, co wzmocniło biznes inkjetowy, a to wpłynęło na podjęcie decyzji”, mówi Jeff Clarke, chief executive officer z Kodaka.

Reklama

Ankieta

Czy poligrafia ma już kryzys za sobą?

Jest zdecydowanie lepiej
Ciągle jest ciężko
Najgorsze jeszcze przed nami
W ogóle nie doświadczyliśmy kryzysu

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty